Nyt spansk bølle-bilmærke
IMPORTØR I januar har Skandinavisk Motor Co. A/S lanceret Seats high performance brand, Cupra som selvstændigt brand - akkurat som Citroen har gjort med DS. Den første model er Cupra Ateca, mens den næste bliver Cupra Leon sidst i 2019 eller først i 2020.
Det oplyser eftermarkedschef Lennarth Engelund til Motor-magasinet.
Der bliver fire eksklusive Cupra-forhandlere i Danmark med special-indrettede showrooms. Foreløbig er de tre på plads, nemlig i Aarhus, Taastrup og Odense, mens den fjerde i København snart er på plads.
De fire forhandlere er alle Seat-forhandlere, ligesom de 38 danske Seat-forhandlere bliver Cupra serviceværksteder, idet en Cupra-certificering for tiden er i gang, fortæller Lennarth Engelund.
De nye Cupra showrooms eller Cupra-corners bliver en integreret del af Seat-udstillingen.
Lige nu er der ikke planer om flere end de fire Cupra-forhandlere i Danmark - planen er at der samlet skal sælges 100 Cupra biler herhjemme i år, oplyser eftermarkedschefen.
Fra motorsporten
Cupra-mærket stammer fra Seats motorsportsdivision, men skilles nu ud som et selvstændigt mærke under egne faner, farver, navn og logo.
I takt med at Cupra spreder sin forretning og udvikler nye modeller, vil mærket udnytte den eksisterende infrastruktur med dedikerede udstillinger hos 277 særligt udvalgte forhandlere i hele Europa, heraf altså de fire i Danmark.
Som noget helt nyt kan man nu også privatlease den eksklusive Cupra Ateca og senere Leon, oplyser SMC.
- SUV’er bliver stadigt mere populære, og der er ingen bil som Cupra Ateca på markedet. Derfor er vi sikre på, at den bliver en succes og et godt første skridt for mærket, samtidig med at den udstråler Cupras kerneværdier: Raffinement, egenart og præstationer, udtaler Jesper Stoltenberg, direktør for Seat og Cupra i Danmark.
- Derudover er vi meget optimistiske i forhold til at tiltrække nye kunder, der leder efter en unik bil, der er placeret mellem almindelige biler og premiumsegmentet, uddyber han.