23948sdkhjf

260.000 biler kører på sommerdæk i vintervejret

Rådet for Større Dæksikkerhed har offentliggjort tallene fra uge 4's dokumentation af danskernes valg af dæk til vinterkørsel. 10 procent af bilerne var udstyret med sommerdæk.

VEJGREB Mens sneen lagde sig over Danmark i uge 4, var repræsentanter fra Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen rundt i Danmark for at undersøge hvilken type dæk, der er monteret på de danske vintertrafikanters biler. 10 procent af de kontrollerede biler havde monteret sommerdæk.

- Resultatet af dæktællingen fortæller, at omkring 260.000 biler kører rundt på sommerdæk. Ovenikøbet i løbet af en uge, hvor vintervejret for alvor satte ind med masser af sne. Det er blevet bedre, men det er stadig alt, alt for mange, og det er et alvorligt problem for trafiksikkerheden, udtaler Volker Nitz fra Rådet for Større Dæksikkerhed.

Kortere bremselængde

Kørsel med vinterdæk i vinterføre giver kortere bremselængde. FDM konkluderede i en test i 2014, at vinterdæk på våd vej giver op til 30 procent kortere bremselængde i forhold til sommerdæk. På snedækkede veje er bremselængden op til 44 procent kortere på vinterdæk i forhold til sommerdæk.

- Når vejene, som i sidste uge, er sne- og isglatte, eller kolde og våde, bremser bilen væsentlig bedre med vinterdæk. Biler på sommerdæk burde slet ikke være ude i trafikken under de forhold, fortæller Volker Nitz og tilføjer:

- Det er derfor tilfredsstillende for Rådet for Større Dæksikkerhed at konstatere, at både myndigheder, virksomheder og organisationer med fokus på trafiksikkerhed råder bilisterne til køre med vinterdæk om vinteren.

Lovpligtigt at lade bilen stå

I Danmark er der, modsat i vores nabolande, ikke gældende lovgivning omkring kørsel med vinterdæk. Heller ikke på dage med sne- og isglatte veje. Det undrer Rådet for Større Dæksikkerhed.

- For at fremme trafiksikkerheden og fremkommeligheden synes vi, at det er logisk at skæve til lovgivningen i vores nabolande, fo eksempel Tyskland. Her er det lovpligtigt at have vinterdæk eller helårsdæk på bilen, når det er vintervejr. Det betyder i praksis, at du skal skifte til vinterdæk, hvis du vil kunne færdes i trafikken, når der er vinterføre. Men det betyder samtidig, at du lovligt kan vælge beholde sommerdækkene på, hvis bare du lader bilen stå, når vi, som i sidste uge, har vinterføre, siger Volker Nitz.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079