Råd kunderne til at købe små vinterdæk
RÅDGIVNING Dækstørrelsen på nye biler har de senere år haft vokseværk. Biler, som tidligere blev leveret med 16-tommer dæk, ruller i dag ofte ud fra forhandleren på 18-tommer dæk. Skal man have nye vinterdæk til bilen, kan der imidlertid være god grund til at gå ned i størrelse. Der er nemlig penge at spare, og så står mindre dækstørrelser bedre fast i vinterføret. Det viser en test, FDM har lavet i samarbejde med en række europæiske bilklubber.
Her er testet det samme vinterdæk i fem forskellige størrelser, fra 15 til 18 tommer, for at se, om størrelsen har betydning for dækkets egenskaber. Samlet set klarer alle fem dækstørrelser sig godt, men dykker man ned i de enkelte delresultater, er der forskel på, hvordan dækkene klarer sig. Især i sne og på våd vej klarer de små dæk sig bedre end de større og bredere dæk, som omvendt står bedre fast på tør vej.
Bilteknisk redaktør hos FDM, Søren W. Rasmussen, peger først og fremmest på sikkerheden ved at gå ned i dækstørrelse i forhold til den størrelse, som allerede sidder på bilen.
- Vejgreb i vådt og hvidt føre er nu en gang vigtige egenskaber for et vinterdæk. Derudover viser et hurtigt pristjek, at der er 1800 kroners forskel på testens største og mindste dækstørrelser, hvilket næsten er halv pris for fire dæk. Hertil kommer, at mindre fælge også er billigere, hvis man står og skal købe nye, råder Søren W. Rasmussen bilejerne, der således vil spørge til dette på værksteder og hos dækcentre. Her er det naturligvis vigtigt, at værkstederne sikrer sig, at de valgte dæk er godkendt til den enkelte bil, alt efter kundens ønske.
Det testede vinterdæk er fra Dunlop og valgt, fordi de har den præcis samme mønstertype i de forskellige størrelser, der desuden er opbygget ens på trods af de forskellige dækstørrelser. Derfor kan man ikke umiddelbart overføre testresultatet til alle andre dæk.