23948sdkhjf

Mercedes C til tops som leasingbil

Nordania Leasing: Store stationcars fra Tyskland er fortsat populære.

LEASINGBILER Mercedes C-klasse skubbede VW Passat væk fra tronen som den mest leasede bil hos giganten Nordania Leasing i 2018. Passat havde ellers siddet på førstepladsen i både 2016 og 2017, mens C-klassen også var øverst i 2015.

På tredjepladsen i 2018 hos Nordania fulgte Mercedes E-klasse samt Volvo XC60 og de to BMW-biler, 3-serie og 5-serie.

- Det genkendelige ved top 10-listen i 2018 er, at bilerne som udgangspunkt er store stationcars fra Tyskland. Diesel er også at foretrække, og med de nye politiske vinde bliver det interessant at se, hvor længe det varer ved, siger Martin Thorsted, bilekspert hos Nordania Leasing.

- En nyere tendens de seneste år er imidlertid, at premiumbilerne er blevet mere tilgængelige. Scroller man ned ad siden her, ser man en tydelig udvikling, når man begynder at nærme sig 2009. Dengang og nogle år frem var klassen mere traditionel med en større andel af franske mærker. Det hænger naturligvis sammen med prisudviklingen og særligt de seneste års nedsættelser i registreringsafgiften, forklarer Martin Thorsted.

Nordania: Top 10 mest leasede i 2018

Mercedes C-klasse
VW Passat
Mercedes E-klasse
Volvo XC60
BMW 3-serie
BMW 5-serie
Opel Insignia
Volvo V60
Ford Mondeo
Audi A4



Nye stationcars

Om forventningerne til 2019 siger Nordanias bilekspert: 

- SUV’erne blev mere populære i 2018, men formåede ikke at vippe stationcaren af firmabiltronen. Faktum er, at cirka halvdelen stadig vælger en stationcar som firmabil. Og der er heldigvis nyheder på vej. Ford Mondeo og Volkswagen Passat, der begge er indbegrebet af en firmabil, kommer i faceliftede udgaver i år.

- Det betyder, at det ikke er helt nye udgaver men forbedringer og rettelser på de seneste modeller fra 2015. Blandt de helt nye modeller kan man glæde sig til BMW 3-serie, Toyota Corolla og Peugeot 508 SW, siger Martin Thorsted.

- 3-serien rammer lige i hjertet af firmabiler, mens 508 og Corolla de seneste par år har været forsvundet. Vi forventer, at begge får succes i 2019, tilføjer han.

Nye SUV’er

- Det er langt fra slut med SUV’erne, og der er også nyheder i år. Audi Q3, Range Rover Evoque, og Seat Tarraco har alle den plads og et udstyrsniveau, som man vil efterspørge i en firmabil. Derudover kan man allerede nu bestille Toyota RAV4 hybrid-SUV, påpeger Martin Thorsted.

El og hybrider

- Også i år bliver elbiler et supplement til traditionelle biler. Audi e-tron og Tesla model 3 kommer på markedet, men de er ikke billige. Potentialet er der, og der vil være nogle frontløbere, som vælger elbil som firmabil i år. Men for de fleste er opladetid og rækkevidde umiddelbart en udfordring. Derudover bliver man beskattet af en ladestander til hjemmet. Måske derfor vandt hybridbilerne i vores sidste nyhedsbrev afstemningen om fortrukken drivkraft. Her drives bilen af både el og brændstof, så man får en grøn bil, der ikke løber tør, siger Martin Thorsted.

- De er der ikke endnu, men de kommer - hybriderne. Kia Optima Plug-in hybrid kommer i en faceliftet udgave. Derudover kommer både Ford Mondeo, Volkswagen Passat som henholdsvis hybrid og plug-in hybrid. Også Corolla fås som traditionel hybrid, mens BMW 3-serie og 508 senere vil kunne fås som plug-in hybrid.

Selvkørende udstyr hitter

- I dag vælger næsten alle med firmabil automatgear - ikke kun på vores top 10 modeller, men over hele linjen. Faktisk forventer jeg, at 2019 bliver det år, hvor firmabilbrugere sender det manuelle gear i graven, udtaler Martin Thorsted og fortsætter:

- I den sammenhæng ser vi også en anden trend: Langt de fleste vil have adaptiv fartpilot eller førerassistenter. Begge tilpasser automatisk hastigheden til den forankørende bil, mens førerassistenten også hjælper med at styre bilen. Noget tyder altså på, at vi er mere klar til selvkørende biler, end politikerne er til at skabe rammerne for dem.

Og farven?

- Et bud fra min side er, at det også i 2019 bliver de konservative, panggrå nuancer, der hitter. Sådan har det altid været, sådan bliver det ved med at være, tilføjer han.

- Bilnyhederne bliver nemlig lanceret i skarpe farver, som er mere spektakulære end dem, vi vælger i praksis. I 2018 så vi dog sjovt nok en undtagelse. Blå biler blev mere populære, og den tendens er fortsat ind i de første måneder af 2019, hvor man måske endda vil vove sig ud i en mere markant og iøjnefaldende form for blå.

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093