Lakkursus var øjenåbner for Via Biler
PRAKSIS - Det har været en øjenåbner for os, for vi har jo fundet ud af, at det der med at taksere en lakskader til forsikringen, det er altså ikke bare "a walk in the park". Lak er langt fra bare lak, og det er vigtigt at dissekere, om det er to-, tre- eller firelags lak, der er brugt - eller måske noget helt fjerde, fortæller Anders Jacobsen, der er eftermarkedschef for Toyota-brandet hos Via Biler.
Han peger især på tre områder, der er med til at kurset yderst interessant.
- For det første er det meget tydeligt, at vi kommer til at spare en del tid fremover. For det andet er vi blevet uddannet i at gøre tingene mere rigtigt. Og for det tredje har vi bare fået en indføring i lak-verdenen, som vi ikke helt havde indsigt i før, fortæller Anders Jacobsen.
Via Biler, der i øjeblikket driver 11 bilhuse over hele Danmark, sender mellem en og to medarbejdere fra hvert værksted på seminar, så det bliver samlet set til små 20 deltagere fra den store danske bilforhandler.
Endnu er det for tidligt at konkludere, hvor meget seminarerne har betydet for Via Biler.
- Det skal selvfølgelig lige implementeres overalt og køre i mindst et par måneder, før vi kan hente brugbar data ud. Men allerede nu kan vi tydeligt mærke, at de folk, der har været på seminar, kommer hjem på værkstederne med en stor begejstring over udsigten til, at man kan gøre det her på en bedre måde. Og det er dejligt, for det smitter af i hele organisationen, forklarer eftermarkedschefen.
Årligt bliver der rundt regnet håndteret 150.000 forsikringsskader i pierre.dk-regi - som altså alle i første omgang skal eksekveres ude hos de enkelte værksteder.
Det er lakkoncernens forventning, at indførelsen af de nye takseringsseminarer på sigt vil frigive ressourcer, som kommer alle parter til gode. Ikke mindst slutbrugeren, der oplever en hurtigere vurdering og håndtering af sin skade.