Crashtest fortsætter med uændrede krav
SIKKERHED Bilproducenterne skal i år ikke anstrenge sig mere end sidste år for at opnå de vigtige Euro NCAP-stjerner i den omfattende europæiske sikkerhedstest. Efter løbende at have skærpet kravene til sikkerheden i nye biler fastholder Euro NCAP i år niveauet fra i fjor. Først i 2020 hæves barren igen, meddeler FDM, der er officiel dansk partner i Euro NCAP-organisationen.
Det betyder dog ikke, at Euro NCAP venter et stille år. Tværtimod er der udsigt til travlhed i testlaboratoriet, da bilproducenterne gerne vil have deres nye biler testet, inden de næste år mødes med endnu skrappere krav.
Storfamilier sikret
Årets første pulje af Euro NCAP-test er dog en beskeden en af slagsen og tæller bare tre biler: Honda CR-V, Seat Tarraco og Mercedes-Benz G-Klasse. Alle tre kører de maksimale fem Euro NCAP-stjerner i hus i sikker stil. Med et prisskilt på omkring to millioner kroner for en Mercedes-Benz G-Klasse er det dog reelt kun testens to øvrige biler, der for de fleste bilkøbere er interessante. De to biler fås fra små 400.000 kr.
- For storfamilien, der er på udkig efter en ny bil, er testen godt nyt. Både Honda CR-V og Seat Tarraco har plads til syv personer og imponerer med en tårnhøj sikkerhed. Kollisionssikkerheden er i top, og det samme er den såkaldte barnesikkerhed. Det viser, at biler til den store familie sagtens kan være både rummelige og have god sikkerhed, siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen, og tilføjer:
Vigtige nødsystemer
Nok så vigtigt har bilerne alle de nye vigtige sikkerhedssystemer som standard - blandt andet automatisk nødbremse og fartbegrænser. Også det viser, hvor langt bilproducenterne er nået, når det gælder sikkerhed for både bilens fører, passagerer og bløde medtrafikanter.
Sikkerhedssystemerne er i dag et krav hos Euro NCAP, hvis biler skal opnå de maksimale fem stjerner. Et egentlig lovkrav om, at nye biler skal have systemerne, er der derimod ikke. Det kan dog være på vej til at ændre sig. EU-Parlamentet stemte i sidste uge for en såkaldt forordning, der om få år kan betyde, at nye biler skal have flere af systemerne, hvis de skal kunne typegodkendes i EU.
- Det er veldokumenteret, at systemer som automatiske nødbremser forbedrer trafiksikkerheden markant. Både for bilister og i høj grad også for bløde trafikanter. Derfor er det meget positivt, at man fra EU’s side arbejder på at skærpe kravene til sikkerheden i biler, så sikkerhedssystemerne fremover bliver standard i alle nye biler, siger Søren W. Rasmussen.