Ajour med autobranchen
Fremad for amerikansk dækfabrik
Nokian Tyres har gjort betydelige fremskridt på sit første nordamerikanske produktionsanlæg og alt kører efter planen, så den kommercielle dækproduktion i det nye produktionsanlæg kan påbegyndes i år 2020. Udenoms områderne og fabrikkens blandetårn og produktionsbygning er stort set komplette, og installatørerne er i øjeblikket i gang med at installere den nyeste produktionsteknologi i Dayton anlægget. Niveauet for automatisering vil gøre det til et af de mest avancerede dækproduktionsfaciliteter i verden. Det 360 millioner USD dyre og 77.000 kvadratmeter store fabriksanlæg vil producere dæk til kunder i hele USA og Canada. Fabrikken skal forsøge at fordoble virksomhedens nordamerikanske salg inden 2023.
Motorskifte hård for tyske Schaeffler
Den tyske fabrikant Schaeffler, som blandt andet producerer kuglelejer til biler, falder med 8,4 procent på markedet i Tyskland. Det sker, efter at selskabet har varslet yderligere indtjeningsnedgang i 2018 og droppet sine finansielle mål for 2020 på grund af den svage udvikling i bilbranchen. Regnskabet for 2018 viste et fald i indtjeningen før renter og skat på 13 procent, og udsigterne for markedet fremadrettet peger i retning af yderligere nedgang. For 2019 venter selskabet et yderligere fald i driftsmarginalen, EBIT, før særlige poster til 8-9 procent fra realiseret 9,7 procent i 2018 - og 11,3 procent i 2017, mens omsætningen ventes at vokse med 1-3 procent organisk. Det skriver flere medier herunder Financial Times og Bloomberg News. Det er skriftet væk fra forbrændingsmotorer, som har været hård for Schaeffler, og fabrikanten tager konsekvensen og afvikler 900 job, herunder 700 i Tyskland alene. Selskabet ønsker også at konsolidere aktiviteter, der fokusere for meget på forbrændingsmotorer, da det ikke længere vil være for afhængig af traditionelle biler, og i stedet fokusere på elektriske og selvkørende biler.
Tesla på vej med super-lader
Amerikanske Tesla vil de kommende måneder rulle en ny type lader ud i USA; der kan levere hele 250kW i timen, hvilket er mere end en fordobling i forhold til de tidligere hastigheder på max. 120kW. Det øgede kapacitet er sket ved at vandkøle kablet og isolere det bedre. En Model 3 vil kunne få ca. 100 km øget rækkevidde på kun 5 minutter. Teoretisk set vil bilen kunne hive hele 1.600km. ud af opladeren på en time - og et almindeligt batteri på ca. 75kW vil kunne oplades til fuld kapacitet på under en halv time. Den første Super-lader åbnes i Fremont i USA, mens der ikke er offentliggjort planer for Danmark.
Krav om førerassistenter på vej
Europa-Parlamentet har netop vedtaget sin støtte til en række tiltag på trafiksikkerhedsområdet, blandt andet indførsel af forskellige førerassistenter på nye biler. Blandt dem automatisk hastighedskontrol kaldet ISA, der er en forkortelse for systemets engelsksprogede navn ’Intelligent Speed assistance’. Forslaget kommer fra European Transport Safety Council. - Det er et kæmpe skridt fremad for trafiksikkerheden i Europa, og det kan redde 25.000 menneskeliv i løbet af 15 år, vurderer Antonio Avenoso, der er direktør i rådet.
Brugte elbiler bliver revet væk
Når man leder i salgsannoncerne på Bilbasen, forsvinder annoncerne med brugte el- og hybridbiler hurtigere end andre brugte biler. Det viser en gennemgang, som Bilbasen har lavet. En brugt elbil af nyere model er i gennemsnit til salg i 15 dage på Bilbasens hjemmeside, mens det er 12 dage for hybridbiler. Modsat er gennemsnittet for biler af andre typer til salg i 64 dage, før en køber slår til. Ifølge Bilbasens markedsanalytiker, Jan Lang, er det ikke nemt at sammenligne på tværs af de senere år. Men han ser dog en klart stigende gensalgsværdi af elbilerne. Han vurderer, at nye elbiler anses for at være en meget værdifast størrelse på niveau med hybridbiler og de meget klimavenlige benzinbiler,