København indfører krav om grøn transport hos leverandører
VAREBILER Københavns Kommune forstærker nu sin grønne indsats for at nedbringe CO2-udledningen i byen. Hvis man fremover vil levere varer og tjenesteydelser til kommunen, kan man møde krav om, at det sker i miljøvenlige biler
Københavns Kommune indkøber hvert år varer og tjenesteydelser for 12,9 milliarder kroner hos 18.487 leverandører. Som stor kunde kan kommunen være med til at fremskynde omstillingen til grønne køretøjer, så byen får bedre luftkvalitet. Derfor indfører kommunen nu krav om grønne køretøjer hos sine leverandører.
- At sikre ren luft i København er en af mine allervigtigste opgaver som overborgmester. Vi skal skrue på alle knapper, som forbedrer luftkvaliteten. Derfor sender vi nu et stærkt signal til vores leverandører: Vi vil fremover vælge dem, som kører miljøvenligt, siger overborgmester Frank Jensen (S).
Tiltaget vil give en besparelse på cirka 1000 tons CO2 allerede i 2021, alene sparet på leverancer til kommunen. Men kravene vil også betyde, at varer og tjenesteydelser leveret til andre kunder i byen vil blive leveret ’grønt’, da kommunens leverandører jo også kører ud til andre kunder. På den måde vil kommunens krav medvirke til at igangsætte en større omstilling i vare- og servicekørslen i byen.
- Det vil være med til at skubbe den grønne omstilling fremad og give københavnere renere luft, mener overborgmesteren.
Har skelet til Sverige
Københavns Kommune har skelet til Stockholm, som stiller fleksible krav til leverandører om grøn transport, uden at det har gjort varerne dyrere for kommunen. De nye miljøkrav i Københavns Kommune vil derfor tage udgangspunkt i leverandørernes opgave og størrelse, de teknologiske muligheder for grøn omstilling og den type køretøjer, som leverandører kan anvende til opgaven.
Det betyder, at miljøkravene først vil blive stillet til virksomheder med små køretøjer under 3,5 ton, såsom elektrikere, vinduespudsere og låsesmede, der kører i almindelige biler eller små varevogne. Her er teknologien nemlig allerede tilstede i form af el-, brint- eller plug-in-hybrid-biler.
De nye krav vil allerede blive taget i brug fra 1.august 2019, hvor der skal udbydes nye kontrakter for netop låsesmede og elektrikere. Senere vil kravene blive bredt ud til kommunens øvrige leverandører i takt med nye udbud og den teknologiske udvikling af miljøvenlige varebiler og lastbiler.
Ventes vedtaget 28. marts
Grøn leverandørkørsel er et led i overborgmesterens plan for renere luft i København, som blev vedtaget af en enig Borgerrepræsentation under forhandlingerne om Budget19. De nye krav ventes vedtaget af Borgerrepræsentationen den 28. marts.
Giver store virksomheder en fordel
SMV Danmark, der repræsenterer de små og mellemstore virksomheder, mener, at kravet vil være svært at leve op til for mange af de mindre virksomheder.
- Elbiler er stadig cirka dobbelt så dyre, så det kan blive svært at få råd til at lave den udskiftning, siger Jakob Brandt, vicedirektør i SMV Danmark, til dr.dk og uddyber:
- De store virksomheder som for eksempel ISS vil måske kunne nøjes med at skifte ti procent af deres biler ud, hvor den lille virksomhed, der kun har en eller to biler, vil skulle skifte 100 procent ud. Og så bliver det dyrere for de små.
Derfor vil kravet give de store virksomheder en fordel i at byde på kommunens opgaver, mener han. Men det er Frank Jensen ikke enig i.
- Vi ser flere og flere miljøvenlige biler og små varevogne, og for en leverandør, som leverer til en kommune, der køber ind for over seks milliarder om året, så er det at omstille en af sine biler til at køre på el jo ikke en uoverkommelig opgave, siger overborgmesteren. Vi har overhovedet ikke noget ønske om at bringe små virksomheder et sted hen, hvor de ikke kan overleve, men vi er også nødt til at skrue på alle de knapper, vi kan, siger overborgmesteren.