23948sdkhjf

Thomas Furcher: Bare vent: Pengene vil vælte ind

Bilindustriens samlede indtægt vil være fordoblet i 2030. Det er en af de mest interessante spådomme på Gram Slot.

VORES AUTOBRANCHE Frem mod 2050 bliver det nødvendigt at have kunden endnu mere i fokus.

Det er en af konklusionerne af rådgivningshuset McKinseys rapport om bilindustrien i Europa. Rapporten "Race to 2050 - a vision for the european automotive industry," der udkom tidligere i år.

Når Thomas Furcher, der er partner hos konsulentfirmaet McKinsey i Wien, og leder af McKinseys europæiske rådgivning for forhandlere og eftermarked, kommer til Gram Slot på branchedagene til maj, vil han blandt andet fortælle om den rapport, men han vil også give input fra sin enorme viden om branchen og de forandringer, som er undervejs.

McKinseys konstaterer i sin rapport, at bilindustrien i dag er opmærksom på kunden, men i fremtiden bliver det nødvendigt at være mere centreret om kunden. Og bilproducenterne vil ikke længere kunne nøjes med at give miljøet opmærksomhed. De skal ganske enkelt sørge for bæredygtig mobilitet.

En anden konklusion er, at sælgere i fremtiden kommer til at sælge meget andet og mere end selve bilen. Fokus vil i stedet være på kundernes behov for transport - og det kan indebære mange forskellige kreative løsninger.

I 2050 vil trafikken ikke længere give dræbte og tilskadekomne. Der vil være individuel mobilitet for op til 90 procent af befolkningen, inklusiv handicappede, teenagere og ældre, som i dag har begrænset adgang til transport - i dag er tallet mellem 60 og 70 procent.

50 procent af transporttiden vil kunne bruges på noget andet, eksempelvis arbejde. Ydermere vil transport blive markant billigere end i dag.

Ifølge McKinsey havde bilindustrien i 2017 en global indtægt på næsten 23.000 milliarder kroner inklusiv service og andre former for eftermarkedssalg. Det tal vil ifølge McKinsey være næsten fordoblet i 2030, men det vil ske i form af nye forretningsmodeller og data-baseret service.

Artiklen er en del af temaet Vores Autobranche.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094