DBFU: Godt at også import af nye biler undersøges
REGISTRERINGSAFGIFT Det er ikke kun de brugte biler, myndighederne har fokus på, når det gælder værdifastsættelse af biler. Også import af nye har skattemyndighedernes bevågenhed. I en pressemeddelelse fra Skatteministeriet hedder det: ”Motorstyrelsen har i samarbejde med Skattestyrelsen nedsat et konkret kontrolprojekt, der skal afdække, om der er udfordringer ved import af nye biler.”
Og det er brugtvognsforhandlernes organisation, DBFU, godt tilfreds med:
- Det er med stor glæde, at DBFU erfarer, at der nu er nedsat en kontrolgruppe der skal undersøge bilimportørernes prisfastsættelse af nye importbiler. Allerede i december 2014 gjorde DBFU det daværende Skat Motor opmærksomme på problemet og har ligeledes adskillige gange herefter, forsynet myndighederne med beregninger der dokumenterer at beregningen af registreringsafgift på en ny bil, sammenholdt med afgiftsberegningen på en tilsvarende 3 år gammel brugt bil overhovedet ikke harmonerer. Den seneste beregning Motorstyrelsen og Skatteministeriet har modtaget fra DBFU viser en luksusbil med en listepris på 1,1 million af importøren er beregnet til en registreringsafgift på kr. 327.000,- mens en tilsvarende fuldstændig sammenlignelig 3 år gammel bil blev beregnet af et DBFU medlem til kr. 329.000,- i registreringsafgift. Enhver kan sige sig selv at der er noget rivende galt og det til stor skade for en fair konkurrence mellem nye og brugte biler, siger Karl-Ove Pedersen, direktør i DBFU. Han fortsætter:
- Ud over at Staten mister registreringsafgift, ja så kan lykkelige bruger af bilen imødese en betydelig skatterabat på beskatning af fri bil. DBFU imødeser derfor en løsning af ovenstående problematik med stor glæde.
Importører hilser det velkomment
Motor-magasinet beskrev i går, at direktøren for de Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen, hilste en undersøgelse velkommen:
- Det er myndighedernes ret og pligt at sikre at love og regler bliver overhold. Jeg vil understrege, at nye og brugte biler er to forskellige ting. En brugt bil, der enten importeres eller eksporteres, er underlagt et markedsmæssigt skøn, mens der ved import af nye biler alene ligger faktuelle priser og tekniske data til grund.