23948sdkhjf

DBFU ønsker seriøsitet!

Brugtbilforhandlernes organisation giver Henrik Thomsen fra Silkeborg Bilernes By svar på tiltale.

REPLIK I opråbet fra formanden for de otte autoforhandlere i foreningen Silkeborg Bilernes By, var der ud over en meget skinger tone, også et direkte angreb på DBFU’s manglende indsats for at stoppe misbrug og svindel i forbindelse med selvanmelderordningerne.

Den danske brugtvognsbranche og ikke mindst DBFU’s medlemmer, består hovedsageligt af almindelige familiefædre med parcelhus og børn i den lokale skole. De kæmper hårdt for at få et udkomme i en branche hvor konkurrencen er benhård. Langt hovedparten af disse forhandlere gør alt for at drive en sober og ordentlig forretning, uden at komme på kant med lovgivningen og dermed blive ugleset i det lokalsamfund hvor de skal leve og drive deres forretning.

Nå det er sagt, er vi jo vidende om at bilbranchen ikke adskiller sig fra alle andre brancher. Der vil altid være nogen der har svært ved at finde grænsen, det gælder da vist i øvrigt også på vores allesammens private selvanmelderordning selvangivelsen.

DBFU og vore kolleger i de øvrige brancheforeninger deltager til stadighed i møder med Skatteministeren, Skatteministeriet og Motorstyrelsen, hvor det altoverskyggende emne selvfølgelig er selvanmelderordningerne. DBFU og vore branchekolleger deltager kontinuerligt i møder i Motorkontaktudvalget, ligesom de mest vidende om afgiftsberegning, sammen med Motorstyrelsen deltager i projekteringen af en nyt semiautomatisk afgiftsberegningssystem, der gerne skulle gøre det meget nemmere at beregne afgifterne rigtigt i fremtiden også for medlemmerne i Silkeborg Bilernes By. Resultaterne kommer altså ved hård arbejde Henrik Thomsen, og ikke ved at udsende varm luft.

Svindlen med afgiftsberegning er kun en minimal del af problemet. Det største problem er vores ekstremt komplicerede registreringsafgiftssystem, der sammenholdt med en mangelfuld vejledning, og det faktum at alt for meget er overladt til selvanmelderens og skattemedarbejderens vurdering, og alt for lidt der kan puttes ind i et regneark, gør det nærmest umuligt at regne rigtigt. Hvis Henrik Thomsen har fundet de vise sten og med sikkerhed regner rigtig hver gang, kan jeg kun opfordre ham til at kontakte Motorstyrelsen med sin formel.

Afslutningsvis skal jeg bifalde at Henrik Thomsen støtter op om DBFU’s kamp mod importørernes muligheder for at beregne registreringsafgifter på meget lave metalpriser, en kamp som DBFU kontinuerligt har kæmpet siden 2014. Om importørerne skal straffes hårdt, beror vel på om der er foregået noget ulovligt, eller man bare er rigtig gode til at udnytte vores ekstremt komplicerede registreringsafgifts lovgivning.

DBFU (Dansk Bilforhandler Union)
Karl-Ove Pedersen

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094