Begrænset adgang til bildata bliver kostbar
TELEMATIK En stigende milliardregning truer med at ramme det automotive eftermarked og de europæiske bilister de kommende år, viser nye beregninger. Årsagen er bilproducenternes begrænsning af adgangen til bilers data. Der er brug for regulering på området, mener FDM.
Den digitale udvikling kan i fremtiden gøre det dyrere at være bilejer. De stadig mere digitale biler truer nemlig med at efterlade en stadig stigende regning hos de europæiske forbrugere. Frem mod 2030 ventes beløbet at vokse til hele 65 milliarder euro om året. Det viser en ny rapport, de europæiske bilklubbers paraplyorganisation, FIA Region 1, har lavet.
Sværere at vælge værksted
Der er udsigt til, at forbrugerne i fremtiden får sværere ved selv at kunne vælge, hvor de vil have deres biler serviceret.
Begrænsningen rammer dog ikke bare forbrugerne, men også hele eftermarkedet, der er en vigtig aktør, når det gælder service og reparation af EU’s 320 millioner personbiler og varevogne.
- Der er et stort potentiale i de data, nye biler genererer, som kan gøre det nemmere og billigere at være bilejer. Omvendt kan det også gøre det dyrere, hvis adgangen til data begrænses, og konkurrencen svækkes. Beregningen fra FIA sætter for første gang beløb på, hvad det kan koste forbrugerne. Det er ikke småpenge. Sikrer man ikke en fri adgang til bilers data, risikerer ekstraregningen for forbrugerne og eftermarkedet om ti år at være vokset til 487 milliarder kroner om året, siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk.
Bekymring for overvågning
I en kommentar fra AUTIG, siger direktør Frank R. Hansen, at brancheforeningen er helt på linje med synspunkterne fra FDM og FIA. Bilfabrikkerne forsøger at sikre sig, at det alene er dem selv, der har realtidsadgang til bilerne og alene er dem, der kan gennemføre tovejs kommunikation.
- Lige så bekymrende er det, at bilfabrikkerne kan overvåge adgangen til og brugen af data fra bilerne og på den måde opnå både strategisk og privilegeret information om konkurrenterne og deres aktiviteter, tilføjer Frank R. Hansen.
- Ligeledes vil adgangen til samtlige de indsamlede data for hvert køretøj give viden i form af "big data", som kan blive en vigtig og eksklusiv konkurrencefordel. Disse data kan blandt andet bruges til at udvikle tjenester, som kan diagnosticere og prognostisere bilernes tilstand og den viden kan føre til omkostningsreduktioner i produktion, lagerhold og distribution for bilfabrikkerne, uden at andre kan stille op med konkurrerende forretningsmodeller, påpeger AUTIG-direktøren.
Nedlukning af dataadgang
Ifølge FIA’s undersøgelse er det blandt andet den teknologiske udvikling, der får bilproducenterne til i stigende grad at ville styre alle data selv. Derfor er flere af dem allerede begyndt at begrænse adgangen til data i deres biler.
Det kan blandt andet betyde, at værksteder ikke kan få adgang til at udlæse data fra bilen, der er nødvendige for at kunne servicere og reparere den.
På samme måde vil nedlukning af dataadgang betyde, at det i fremtiden ikke bliver muligt selv at vælge eksempelvis sit forsikringsselskab eller vejhjælpsudbyder, anfører FDM.
Samtidig konkluderer undersøgelsen, at der på EU-niveau mangler regulering af adgangen til bilers data, der tilgodeser både forbrugere, bilproducenter og eftermarkedets aktører. Her kan man med fordel se på, hvordan data inden for software- og telebranchen allerede i dag reguleres.
- Vi ved, at bilejerne som udgangspunkt er positive over for den digitale udvikling. Men de ønsker også selv at kunne bestemme, hvad deres data må bruges til. Derfor er det nødvendigt, at der kommer en klar EU-lovgivning på området, så forbrugerne også som i dag frit kan vælge værksted. Hvis ikke risikerer man at svække konkurrencen, stække en stor del af de europæiske værksteder og sende en stigende merregning videre til forbrugerne. Det kan vi naturligvis ikke acceptere, siger Torben Lund Kudsk.
Undersøgelsen af foretaget for FIA Region 1 af konsulentbureauerne Quantalyse og Schönenberger Advisory Service.