23948sdkhjf

AUTIG blæser til kamp for fri adgang til bildata

Udfordringer med adgang til data og connected cars fyldte meget på AUTIG’s årsmøde, hvor der ellers var tilfredshed med alt fra lobbyarbejde til en ny service til den tunge sektor.

ÅRSMØDE Adgang til data og connected cars var emner, der fyldte meget i beretningen til AUTIG’s generalforsamling, som i år fandt sted fredag den 5. april i Nymindegab på den jyske vestkyst.

Brancheforeningens formand, direktør Jan F. Christensen fra Auto-G, aflagde sin beretning til forsamlingen i lyset af de forandringer, som branchen står overfor, og han pegede blandt andet på et reparationsmarked uden vækst og en forstærket konkurrence fra bilfabrikkernes side.

Formanden forklarede, at situationen omkring en kommende EU-lovgivning for adgang til data er særdeles vanskelig og der må kæmpes på mange fronter for at imødegå bilfabrikkernes omklamring af bilernes data.

Falsk forestilling
Siden 2015 har bilfabrikkerne indtaget en fælles holdning manifesteret i deres Extended Vehicle projekt og bilfabrikkernes fælles projekt gør dem til "systemansvarlige" med fuldstændig kontrol over alle data og ressourcer i køretøjet. Samtidig forbeholder de sig selv retten til at sortere data og mulighed for styre, hvilke informationer der kommer videre.

Ifølge AUTIG’s opfattelse er deres projekt bygget op på en falsk forestilling om, at bilfabrikkerne er de eneste, der kan garantere, at bilerne forbliver sikre i trafikken mod ondsindede angreb eller mod fejl, som andre aktører kunne lave, hvis de fik lov til at sende data ind i maskinrummet eller anbringe deres software i bilerne.

Alle genvalgt

Der var i år ingen udskiftninger i foreningens bestyrelse og alle blev genvalgt med akklamation, lige som bestyrelsens indstillinger om godkendelse af regnskab, budget og en kontingentforhøjelse alle blev vedtaget med enstemmighed.


Helt uacceptabelt
I de år der er gået siden 2015, har bilfabrikkerne i flere omgange måttet slække på principperne i Extended Vehicle, men de advokerer fortsat for, at det alene er dem selv, der har realtidsadgang til bilerne og alene dem, der kan gennemføre en tovejs kommunikation, hvilket naturligvis er helt uacceptable konkurrencevilkår for den frie del af markedet.

Det fremgik af beretningen, at AUTIG er overbevist om, at der ikke er nogen objektiv begrundelse for at forhindre uafhængige aktører i at have fjernbetjent adgang i realtid til køretøjerne, og AUTIG mener ikke, at det er i overensstemmelse med konkurrencereglerne, at nogen skal udelukkes fra direkte kommunikation med bilen og dens chauffør, når bilens ejer selv har givet tilladelse til det.

Sager mod bilimportører
Den omfattende beretning indeholdt også information om andre aktuelle opgaver, der var under behandling i foreningen, herunder flere sager mod bilimportører, som efter AUTIG’s opfattelse ikke overholder konkurrencereglerne.

På det mere praktiske plan oplyste formand Jan F. Christensen, at foreningen var på vej med en ny webservice til medlemmerne med opslag på registreringsnummer for lastbiler og busser. AUTIG har i mange år leveret opslag på person- og varebiler, der anvendes i medlemmernes webkataloger, men foreningen går nu også ind med hjælp til den tunge sektor.

Networking og aftenfest
Årsmødet bød på god lejlighed til networking blandt deltagerne - og der var som vanligt en god og munter stemning på trods af den hårde, daglige konkurrence. Dagen sluttede med gourmetmiddag efterfulgt af musik og dans.

Næste årsmøde hos AUTIG holdes den 24. april 2020 i region Hovedstaden.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079