Indtjening under pres i Holland
HOLLAND - Vi tror, at elbilsudviklingen kommer overalt, og det sætter pres på indtjeningen på eftermarkedet, og bilforhandlerne bliver først ramt. De kræver nye kompetencer og at forhandlerne udvikler nye forretningsområder, rådede Geert Brummelhuis, chef for den hollandske brancheorganisation, Bovag, på branchedagen tirsdag på Gram Slot.
Han har for nylig stået i spidsen for en gennemgribende analyse af effekterne på eftermarkedet i Holland. Analysen kredser om både forhandlere og om frie værksteder og leverer tre scenarier for udbredelsen af elbiler: Effekterne af en ustøttet udvikling, en middel (den mest realistiske, mente Geert Brummelhuis) og udbredelse for fuld hammer. De tre scenarier kan i øvrigt findes på Bovags hjemmeside.
Unge biler
Geert Brummelhuis forudser på basis af analysen, at overskuddet i branchen, når det gælder hele bilflåden, vil falde med syv procent i 2025 ved den estimerede elbilsudvikling og med 15 procent i 2030.
- Det er rimeligt ok, mente Geert Brummelhuis, som peger på, at påvirkningen bliver klart størst for de unge biler (0-3 år).
I top i EU
I Holland står ladestandere til elbiler tættere end i noget andet land i Europa, og deres udvikling ligner den, vi kan forvente i Danmark de kommende år. Hele 122.000 ladestandere er der i Holland, hvilket bringer dem i top i Europa.
I december udgjorde salget el- eller hybridbiler hele 31 procent af bilsalget i Holland, og markedsandelen på vejene nærmer sig 8-10 procent.
Hollændernes tempo ligner det, vi kan forvente i Danmark de kommende år, lyder vurderingen.
Artiklen er en del af temaet ELBILER & VÆRKSTEDERNE.