Nic. Christiansen Gruppen i plus
REGNSKAB Efter en stærk slutspurt i andet halvår af 2018 kan Nic. Christiansen Gruppen præsentere et årsregnskab med en omsætning på 6,3 mia. kr og et overskud på 55 mio. kr. 2019 tegner allerede nu til at blive endnu bedre - ikke mindst på grund af koncernens stærke markedsposition inden for miljøvenlige biler, skiver selskabet i en pressemeddelelse. Her kaldes regnskabet for tilfredsstillende og lever op til forventningerne.
Det gode resultat skyldes ifølge koncernen hårdt arbejde og gennemførslen af en række strategiske tiltag, der betød, at andet halvår af 2018 udviklede sig meget positivt. koncerndirektør i Nic. Christiansen Gruppen, Niels Vrist Bertelsen, udtaler om regnskabet:
- Vi er meget tilfredse med vores præstation i 2018 – ikke mindst efter det første halve år, hvor vi var udfordret af blandt andet eftervirkningerne af registreringsafgiftsændringerne i Danmark samt introduktionen af den nye brændstofnorm, WLTP. Vi overvandt udfordringerne og leverede en meget flot slutspurt i årets sidste seks måneder på tværs af stort set hele koncernen, og derfor kan vi i dag præsentere et flot regnskab og et godt overskud for hele året. Vi skylder alle vores medarbejdere en tak for den store indsats, de har ydet, og som har været stærkt medvirkende til det gode resultat. Han fortsætter:
- Det gode resultat skyldes blandt andet, at vi i 2018 høstede de første frugter af sidste års investeringer og strategiske initiativer, der blandt andet gør, at vi i dag står endnu stærkere digitalt. Samtidig har vi bygget videre på de sidste års vellykkede fokusering af virksomheden og foretaget nye fremadrettede investeringer i kerneforretningen, der tegner godt for fremtiden.
BMW boomer
Særligt Bayern AutoGroup præsterede et imponerende 2018 og aflagde rekordregnskab efter et år, hvor forbrugerne købte flere nye biler i premium-segmentet. Samtidig glæder Nic. Christiansen Gruppen sig over en succesfuld introduktion af Hyundai i Sverige. Til trods for at det først skete sent i 2018, har de svenske Hyundai-aktiviteter bidraget med et overskud, og koncernen har store forventninger til dette område i 2019 og årene fremover.
2018 var også året, hvor Nic. Christiansen Gruppen opsagde SsangYong-samarbejdet, fordi produktsortimentet viste sig ikke at være konkurrencedygtigt og markedskonformt på det nordiske bilmarked – ikke mindst efter introduktionen af WLTP, samt indførelsen af det svenske afgiftssystem, bonus-malus, der skal fremme salg af miljørigtige biler.
Fremtiden er lys og grøn
Forbrugerne efterspørger i stigende grad mere miljøvenlige biler som del af den bæredygtighedsbevægelse, der præger ikke mindst de nordiske lande i øjeblikket. Det er en udvikling, Nic. Christiansen Gruppen understøtter, og som ligeledes er en af grundene til, at Nic. Christiansen Gruppen er kommet godt fra start i 2019 og kigger ind i en både lys og grøn fremtid.
- Vi glæder os over bevægelsen mod mere miljøvenlige biler. Både fordi det gavner miljøet, og fordi de bilmærker, vi fører, er blandt dem, der er længst fremme inden for greentech, både nu og i fremtiden. Det gælder specielt, Hyundai, Jaguar og BMW, siger Niels Vrist Bertelsen og fortsætter:
- Både i 2019 og i årene fremover kommer vi til at lancere flere nye, miljøvenlige biler. Det gælder eksempelvis Hyundai, og BMW, der ruller både el og hybrid ud i næsten hele porteføljen. Vi har allerede mange greentech-biler i sortimentet, og vi glæder os til at præsentere de nye miljøvenlige el-, hybrid- og brintbiler for vores kunder i årene, der kommer.
Vil udbygge førerposition
Nic. Christiansen Gruppen har fortsat de gode takter fra andet halvår af 2018 og ind i 2019, der er blevet indledt særdeles positivt. Derfor forventer koncernen også at levere et endnu bedre resultat i 2019.
- Vi er kommet rigtig godt fra start i 2019, og året tegner allerede nu endnu bedre end det, vi forventede ved årets start. Vi er godt tilfredse med, at Nic. Christiansen Gruppen er både konkurrencedygtig, innovativ og fokuseret, og det er fremadrettet koncernens mål at udbygge og videreudvikle vores position som en af de væsentligste spillere på bilmarkedet i de nordiske og de baltiske lande. Det er vi i dag, og det er vores klare forventning, at vi med kloge investeringer, et fortsat fokus på at holde forretningen sund og en vedkommende portefølje i alle prisklasser kan fastholde positionen, slutter Niels Vrist Bertelsen