Lakleverandør blev 75 år
FEJRING Der blev budt på både festligheder, gaver, kvindeligt guitarspil, taler, hurra-råb, grillmad fra Slagter Hornsleth samt meget andet mad og drikke, da autolak-leverandøren Baden-Jensen A/S fredag den 10. maj fejrede sit 75 års jubilæum med åbent hus i et telt foran domicilet på Baltorpbakken i Ballerup.
På fredag den 24. maj gentages fejringen i øvrigt med åbent hus - denne gang i afdelingen i Kolding.
Tredje generation i firmaet, Martin Baden-Jensen, som i dag er ejerleder og direktør, holdt tale og takkede både medarbejdere, kunder, leverandører og samarbejdspartnere for at være med til at fejre jubilæet.
- 75 år - sikke en bedrift, sagde han og hæftede sig ved, at flere medarbejdere har været i firmaet i 30-50 år.
Stort spring
Familiefirmaet blev stiftet tilbage i 1944 - et år før afslutningen på 2. verdenskrig og én måned før D-dag - af brødrene Niels og Hans Jørgen Baden-Jensen, der begyndte at opbygge virksomheden "med de bare næver" på Buddingevej i Søborg.
1959 blev samarbejdet med Spies Hecker i Köln etableret, og allerede i begyndelsen af 1960’eme blev detailforretningerne afviklet, idet firmaet flyttede til Transformervej i Herlev og specialiserede sig på autolakererbranchen. Produktprogrammet blev udvidet til at omfatte alt, hvad et moderne autolakereri har behov for.
I 1987 tog firmaet et stort spring med etableringen af lager og ekspedition i Kolding til betjening af kundekredsen vest for Storebælt. Et glidende generationsskifte blev afsluttet i 1991, hvorefter Finn Baden-Jensen og Jens Chr. Baden-Jensen stod for ledelsen af firmaet.
- Firkløveret blev således til en duo og siden en solo ved Chris’ alt for tidlige død. Vi er altid en familievirksomhed, fastslog Martin Baden-Jensen.
Stort netværk
I 2010 etablerede Spies Hecker og Baden-Jensen netværket Lak & Know-How som Danmarks største netværk af selvstændige autolakerere - i dag med omkring 100 medlemmer.
I maj 2016 gik Finn Baden-Jensen på pension og overlod via et generationsskifte tøjlerne til sin søn, Martin Baden-Jensen. Med generationsskiftet er Baden-Jensen for alvor trådt ind på den digitale scene. Virksomheden tilbyder ikke længere kun laksystemer, men i stigende grad også digitale løsninger, der skal effektivisere arbejdsprocesserne hos samarbejdspartnerne.
Første skud på stammen i 2017 var eflow Booking & Workflow, der allerede er udbredt blandt mange autolakerere. I år lancerer Baden-Jensen et lagerstyringssystem samt en såkaldt intelligent webshop.
Firmaet tæller i dag 34 ansatte.