23948sdkhjf

SKAD: Tryg koster arbejdspladser

Brancheforeningen SKAD går i rette med forsikringsselskab.

DEBAT I mange år har Tryg været det selskab, der har presset citronen allermest. Ved indførelse af NLS tilbage i 2010, er indkøbsansvaret gået over til målrettet regnearksstrategi, hvor pris og rabat er fundamentet for, om et værksted må levere til Tryg eller ej. Det frie værkstedvalg for bilisten er kun et ord på et stykke papir, da man rask væk flytter biler til et "aftaleværksted", som der berettes ud fra værkstederne.

Samtidig har Tryg også indført ordet "kvalitet" i Trygs handlemåde, med stor pres fra SKAD. I starten var der stor fokus på kvalitet og korrekt reparation, men dette er langsomt forsvundet ud i den blå luft.

Ord er tålmodige, og for at vise at man værdsætter kvalitet og også sikkerhed, så bør der også være handling bag. Men sådant ser det ikke ud til at være længere. Mange kompetente og kvalitetscertificerede værksteder arbejder ikke længere for Tryg, fordi det ikke kan betale sig at arbejde gratis eller binde penge bag i bilen. Det koster at efteruddanne medarbejdere, investere i dyrt værktøj og udstyr, samt kræver det ligeledes viden om avancerede sikkerhedsteknologier.

Efter Tryg har erhvervet Alka og Tryg har overtaget indkøbet for Alka hos de danske værksteder, så har Tryg øget den samlede markedsandel og dermed forøget den dominerende stilling på markedet. Mange værksteder er nu tvungen til at opsige medarbejdere og stoppe med at arbejde for Tryg og Alka, da man ikke har råd til at levere de mange krav som Tryg stiller. Man kan spørge sig om, hvor vidt de værksteder, som Tryg fortsat vil samarbejde med, er i stand til at levere OE kvalitet i reparationen i det lange løb, ved at levere sikre og korrekt reparerede biler tilbage til bilisterne. Forsikringskunden har ingen chance for at vurdere om en bil er repareret korrekt når lakken dækker det udførte arbejde.

I takt med at flere og flere værksteder er nødsaget til at sig nej tak til Tryg som kunde, jo mindre service vil der kunne leveres til Trygs forsikringskunder. Funktionelt, så kan dette ligeledes betyde en væsentlig forringelse af den kvalitet der leveres, og med fokus på al den avancerede teknologi der nu om dagen ser lyset i moderne sikkerhedsbetonede biler, så kan dette også medføre en væsentlig forringelse af trafiksikkerheden. Er dette sund for Tryg og Alka? Det må man overlade til andre at vurdere.

Ved et for nyligt afholdt møde mellem Tryg og SKAD, har vi gjort disse udfordringer klart for Tryg, og vi har fortsat en forhåbning om at Tryg besinder sig, og skaber et levegrundlag for værkstederne. Ydermere så er udfordringen med mangel på arbejdskraft stor. Her bør forsikringsselskaberne, set fra SKAD’s position, have en stor interesse i at der fortsat er leverandører, der kan levere den bestilte vare, ellers ender man op med lange ventetider i de kommende år.

Thomas Krebs,
direktør, SKAD

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093