23948sdkhjf

Byræs kan sikre effektiv markedsføring

Hold op, hvor det væltede ned med regn fredag. Men det forhindrede ikke Tom Kristensen i at være stjernen, eller mekaniker-folket i at hente grillpølser, hygge og få regulær faglig viden hos eksempelvis Würth.

EVENTMARKEDSFØRING Byløbene i Aarhus - kørt i maj og København - det er til august - står stærkere og stærkere som stederne til eventmarkedsføring. Vel er CRAA og CHGP, der er de lidt mystiske forkortelser for løbene, dybest set slet og ret motorløb med især historiske klasser. Gamle Cortinaer og den slags.

Men netop dette - de gamle biler, der hyler og skriger og ofte kører langt mere sidelæns end moderne racere - er med til at gøre netop byløbene til en helt særlig oplevelse. Hvortil selvfølgelig kommer, at det måske er nemmere at lokke folk til en motorsportsfest inde i byen end ude på en mark langt, langt væk.

Det er i hvert fald sådan mange forklarer de senere års succes for de historiske motorløb i Aarhus og København. Og netop det er forklaringen på, at løbene i dag står stærke i eventmarkedsføring for en række store firmaer i autobranchen.

Helt klassisk er det, at grossisterne FTZ og au2parts inviterer tusindvis af deres kunder til en egentlig hyggedag; det er fedt, at mødes helt uformelt sådan en dag, har både FTZ’s Jens N. Andersen og au2parts Niels K. Skak sagt mange gange.

Men også andre firmaer ser mulighederne i at møde branchekunder hen over en weekend, hvor lyskrydsene er slukkede, og hvor gummistreger på asfalten er i orden.

I Aarhus i den forgangne weekend var det blandt andre OK Benzin og Olie, fælggrosisten Gamma Team og Würth. Mens FCA med bl.a. Alfa Romeo og Land Rover Jaguar var på plads for at møde dem, vi her kan kalde "almindelige" kunder.

Finaleløbet DTC 
Nr. 1) Frederik Schandorff Chevrolet Camaro 
Nr. 2) Ronnie Bremer Chevrolet Camaro 
Nr. 3) Max Klinkby-Silver Ford Mustang 

Historisk - 76-klassen 
Nr. 1) Andreas Rolner Porsche 
Nr. 2) Mike Legarth DeTomaso Pantera 
Nr. 3) Jan Heiselberg BMW 3,5 CSL 

Historisk - 65-klassen løb 1 
Nr. 1) Michael Holden Lotus Elan 26R 
Nr. 2) Verner Nielsen Marcos 1800 GT 
Nr. 3) Jan Lylloff Ford Mustang Hardtop 
Nr. 4) HKH Prins Joachim Ford Cortina Lotus 

Historisk - 65-klassen løb 2 
Nr. 1) Michael Holden Lotus Elan 26R 
Nr. 2) Jan Lylloff Ford Mustang Hardtop 
Nr. 3) Lars Rolner Porsche 911 SWB 
Nr. 6) HKH Prins Joachim Ford Cortina Lotus 



Nærmest i kor siger Würth og Land Rover Jaguar: I en weekend som den i Aarhus, kommer vi i kontakt med både eksisterende og nye kunder. Og ja, til byløbene som Aarhus - og i øvrigt CHGP senere på sommeren - kommer der rigtigt mange mennesker, hvilket sikrer os stort besøg.

Søren Graabach er markedschef hos Würth Danmark, der var en af udstillerne til byløbet ved havnen i den jyske hovedstad. Efter løbsweekenden er han stadig næsten stakåndet ved tanken.

Så altså Søren, har det være alle kræfterne værd?

- Ja, helt bestemt! Det var en superfin weekend. Vi kom i kontakt med både kendte og med nye kunder. Og vi kom af med vores budskab om bl.a. vores additiver, bilpleje og værktøjsudstyr i det hele taget.

- Og nok så vigtigt. Selvfølgelig er vi til ræs først og fremmest for at vise os frem og for at møde kunder. Men det hele bliver endnu bedre, når vi også er i stand til at lave aftaler med værksteder om at følge op med et besøg derude.

- Og præcis det oplevede vi i weekenden i Aarhus. I øvrigt på samme måde som vi har oplevet det i København, fortæller Graabech.

Hvilken af de tre dage havde I bedst trafik på Jeres stand?

- Ha, jeg fredag var det jo regnvejr meget af tiden. Og den dag var de, der var til stede, mest ude for at se Tom Kristensen køre sidelæns på den våde asfalt...

- Men ellers oplevede vi det måske lidt overraskende, at vi havde fleste besøgende om lørdagen, mens vi fik de mest faglige snakke om søndagen. Vi fortolker det sådan, at der var flest virkeligt motorsports-interesserede til stede søndag - og så var der altså ikke tid til at stå i teltene og høre om værktøj... Til forskel fra lørdag; da var et lige omvendt.

Søren; hvad tror du, at netop byløbene kan? Der køres jo også motorløb på f.eks. FDM Jyllandsringen?

- Først og fremmest er der jo så mange publikummer til stede. Og det er vel slet og ret fordi, der køres gode motorløb. Og blandt de mange, har vi held til at komme i kontakt med dem, der er interesserede i det rent faglige; det er profilen på netop vores stand på Classic Race. Andre kan lokke med tribuner og godt at spise og drikke - vi lægger vægt på det faglige; altså at orientere om os og give egentlig, faglig viden med herfra.

En anden type udstiller, der er til stede til byløb er Land Rover Jaguar, der først og fremmest er interesserede i at møde "almindelige" menneske; folk, der er i markedet for at købe en af importørens biler, SUV’erne af mærket Land og Range Rover og luksusbiler af mærket Jaguar.

- Vi har en stand til Classic Race først og fremmest for at være synlige. Sådan var det i Aarhus sidste weekend, sådan er det, når vi er med i det tilsvarende løb i København til august. Sådan forklarer importørens Søren Hyltoft, Skandinavisk Presse- og PR-ansvarlige. Synlighed, det er vigtigt for os.

- Og måske var det ekstra vigtigt for os at være med i netop Aarhus, fordi vi jo har lukket vores nyvogns-forretning i byen. Man kan jo fortsat se og prøve og få udleveret nye biler fra vores center; men rent faktisk har vi kun én nyvognsforretning i Danmark, nemlig den nye i Gladsaxe.

- Så også for at understrege, at der stadig er et sted men kan se, bestille og i øvrigt også få udleveret en ny bil af vores mærker i Aarhus, var det vigtigt for os at være med til CRAA.

Hvordan passer en stand på Classic Race Aarhus ind i Jeres marketingstrategi?

- Vi går efter at komme ud at møde vores kunder og nye kunder ude i virkeligheden, som netop løbet i Aarhus. Og senere på året er vi jo tilsvarende tilstede ved CHGP i København. Men vi er jo også ude endnu en gang, nemlig når vi hele uge 29 holder til på Ruths Hotel i Gammel Skagen.

Så stor tilfredshed hos Würth og Land Rover Jaguar. Men hvor mange tilskuere var der egentlig?

- Ved redaktionens slutning lå det officielle besøgstal endnu ikke fast, men vejret påvirkede dette års Classic Race Aarhus, specielt om fredagen, så man kom ikke op på at tangere de flotte tilskuertal, vi har haft i 2017 og 2018, oplyser arrangørernes Morten Alstrup.

Artiklen er en del af temaet MOTORSPORTEN 2019.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11