23948sdkhjf

ZF gearer op på transmissioner til hybridbiler

Næste generation hybrid-drivlinje vil kunne køre 100 kilometer på ren el - behovet tidobles, mener ZF.

DRIVLINJER Planerne er ændret hos ZF Friedrichshafen, efter at koncernen sidste år meldte ud, at den ville stoppe produktion af transmissioner til plug-in hybridbiler.

- Vi vil tage endnu en generation frem mod 2025, for vi tror på hybridbiler som en løsning til familiebilen, hvor man har både langdistance og elektrisk kørsel. Vi kalder vores næste generation EVplus eller "folkets hybrid", siger ZF-direktør Wolf-Henning Scheider.

Han fortæller, at en plug-in hybrid med ZFs EVplus teknologi vil være i stand til at køre 100 km på rent el, før køretøjets forbrændingsmotor må træde til, når man skal køre længere. ZF vurderer, at tre fjerdedele af al kørselsbehov kan håndteres i fuld elektrisk tilstand med køretøjer, der klarer 100 kilometer på batteridrift. I øjeblikket tilbyder de fleste plug-in hybridbiler cirka 50 kilometer på el.

Første koncept for EVplus transmission vil få debut senere i år. EVplus-løsningen vil være ZFs efterfølger til producentens otte-trins automatgear, som vil være en plug-in hybrid transmission til typisk baghjulsdrevne køretøjer. Denne løsning vil være i serieproduktion i 2021 til 2022, oplyser ZF.

Med fuldt integreret strømelektronik vil ZFs næste plug-in hybridløsning have en effekt på op til 160 kilowatt (218 hk) mod den nuværende løsnings op til 100 kilowatt (134 hk), afhængigt af applikationen.

Fra fem til 50 procent

ZF’s tro på hybrid-transmissioner kommer, selv om efterspørgslen efter plug-in hybrider er blevet ramt af nye regler og fjernelse af incitamenter til modellerne i Europa. På trods af det vurderer ZF, at andelen af hybriddrev vil stige ti gange op mod 2023 til 50 procent fra 5 procent. Det er en af årsagerne til, at ZF annoncerer, at koncernen vil investere 800 millioner euro i løbet af fire år på fabrikken i Saarbrücken i Tyskland for at gøre det til selskabets førende produktionssted af transmissionsteknologi.

ZF producerer i øjeblikket otte-gear transmissioner i Saarbrücken til plug-in hybridbiler fra Audi, BMW og Land Rover, mens otte-speed dual-gearkasser produceres til Porsche og Bentleys plug-in hybrider i Brandenburg, Tyskland. 
 
 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062