23948sdkhjf

Audi åbner batterilager i Berlin

Brugte batterier danner laboratorium som et pilotprojekt for at lagre energi.

OMSTILLING I forbindelse med at Formel E blev afviklet i Berlin 24.-25. maj, åbnede Audi Tysklands største multi-use-lager på EUREF-Campus i Berlin. Lageret med en kapacitet på 1,9 MWh består af brugte litium-ion-batterier fra testbiler og afprøver forskellige scenarier for interaktion mellem elbiler og energinettet. Det er et virkelighedens laboratorium, og målsætningen er en intelligent opkobling for at fremme energiomstillingen.

Audi arbejder i retning af emissionsfri mobilitet og har sat sig klare målsætninger på vejen mod denne vision: Allerede i 2025 skal omkring 40 % af alle solgte nye Audi biler være udstyret med en elektrificeret drivlinje. Ved midten af det kommende årti vil det svare til ca. 1 mio. elektrificerede biler om året. Med det stigende antal elektriske modeller opstår der samtidig et kæmpestort, mobilt energilager med et stort potentiale - hvis lagringskapaciteten gøres tilgængelig på en intelligent måde. Derfor får integrationen af elbiler i energibranchen en helt særlig betydning.

Elbiler som energilager

I projektet tester Audi ingeniører anvendelsen af stationære energilagre i elnettet og skaber dermed en ny anvendelse af brugte batterier fra elbiler. Det er en fornuftig og ressourceskånende anvendelse, fordi batterierne efter anvendelsen i bilen stadig besidder en stor del af deres kapacitet.

Hvis hver tiende personbil i Tyskland var eldrevet, ville det svare til et fleksibelt energilager med en kapacitet på næsten 200 GWh. Hvis elbiler kobles intelligent op med bæredygtige energiformer, kan det få positiv indflydelse på energiomstillingen. Man ville kunne oplade elbiler med strøm fra solceller og vindmøller alt efter udbuddet og potentielt også reagere fleksibelt på kortsigtede effektudsving. For at virkeliggøre denne vision arbejder Audi sammen med partnere fra energibranchen som fx The Mobility House.

Det cirka 110 kvadratmeter store lager på EUREF-Campus afprøver denne konkrete anvendelse og fungerer som et virkelighedens laboratorium for andre anvendelsesmuligheder. EUREF-Campus i Berlin er et pilotprojekt for overgangen til bæredygtig energi og mobilitet. Batterilageret er tilsluttet til elnettet i Berlin med en effekt på 1 MW, hvilket svarer til det gennemsnitlige ladebehov for cirka 200 elbiler. Lageret har samtidig en kapacitet på 1,9 MWh.

En anden anvendelsesmulighed er lynopladningsstationer umiddelbart i nærheden, hvor elbiler kan lades op med op til 175 kW. For at det store behov for strøm kan dækkes så omkostningseffektivt som muligt, og det lokale elnet ikke overbelastes, overtager batterilageret også her opgaven som buffer. Ved hjælp af den intelligente integration i elnettet er energilageret i stand til at optage overskydende strøm fra vindkraft- og solcelleanlæg eller fra campussets eget kraftvarmeværk. Det udligner udsving på elnettet, modvirker lokale spidsbelastninger og hjælper med at undgå udfald ved hjælp af stabiliseringen af nettet. Så vil det f.eks. ikke længere være nødvendigt at koble vindmøller fra elnettet i tilfælde af en midlertidigt for høj strømproduktion, og strømforsyningen bliver dermed optimeret, når det gælder dens CO2-neutralitet.

I et forsøg med vindmølleparker i de tyske delstater Brandenburg og Mecklenburg-Vorpommern vil projektpartnerne vise, hvordan overskydende grøn strøm målrettet kan lagres midlertidigt på EUREF-campus. Det er en lille byggeklods til et bæredygtigt energisetup og et supplement til lagring af større mængder overskydende strøm, som Audi siden 2013 har praktiseret med sit power-to-gas-anlæg i den tyske by Werlte.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.345