Bilimportører vil have grønne biler
KOMMENTAR Motor-magasinet har bedt en række af branchens centrale aktører om at kommentere på onsdagens folketingsvalg. Her følger kommentaren fra Gunni Mikkelsen, direktør for De Danske Bilimportører:
Klima: Klima, miljø og elbiler har under valgkampen været et højtdebatteret emne – der er blevet lovet både hele og halve millioner af elbiler. Vi er glade for, at der er kommet ekstra fokus på den grønne vinkel i transportsektoren. Vi ser frem til at bidrage til regeringens arbejde mod den grønne omstilling i bilbranchen.
Overordnet set er det dog ret enkelt – EU har allerede opstillede langsigtede mål for de reduktioner, som bilsektoren skal nå frem mod 2030 og sågar med delmål i 2025.
Reduktionsmålene er helt klare: CO2 belastningen fra nye personbiler skal halveres, mens der for lastbiler er tale om en ca. 30 procent reduktion. Ret beset gælder målene for bilfabrikanternes samlede salg af biler i EU. Det er dermed ikke et reduktionsmål udelukkende møntet på Danmark. Biler solgt i Danmark, kan altså sagtens overskride de fastsatte mål for CO2-udledning. Bilproducenterne er dog fuldt ud bekendt med målene og de vil helt afgjort, sikre at der kommer bilmodeller som opfylder målene – nogen af bilerne er allerede på markedet og der vil i de kommende år lanceres mange flere bilmodeller.
Opgaven for det nye Folketing bliver, at skabe stabile rammevilkår, således at EU-målene kan opnås i Danmark. Kort sagt, at vi ”kommer til at sidde forrest i bussen og ikke kommer halsende bagefter”.
Folketinget skal sikre, at biler med nye klimavenlige teknologi ikke møder fatale hindringer. Der er behov for et Folketing, som vedtager incitamenter der fremmer mere grønne biler.
Vi vil gerne pointerer at vi ikke mener, at politikerne direkte skal diktere bestemte teknologier, men alene give fair og ens vilkår. På den baggrund, vil bilproducenterne udvikle de mest hensigtsmæssige biler og forbrugerne får mulighed for at købe de biler som passer bedst til deres behov.
Der er ingen tvivl om, at elbiler bliver en væsentlig del af klimaløsningen. Det er dog vigtigt at have i mente, at der de næste 10 år fortsat vil blive solgt en bred vifte af teknologier f.eks. plug-in hybridbiler og delvis elektrificerede benzin- og dieselbiler. Derudover vil der komme vare- og lastbiler på forskellige biodrivmidler. Det er derfor essentiel, at der bliver taget beslutning om en bæredygtig infrastruktur (opladning og tankning) for de nye drivmidler.
Bilafgifter: Det er næsten ikke muligt at tale om biler i Danmark, uden at tale om bilafgifter. De Danske Bilimportører ønsker, at det nye Folketing rydder op i dagens kludetæppe. Dagens system skal reformeres (skrottes) og vi skal have enkle og let forståelige regler, som er administrativ håndterbare. Reglerne skal favorisere en lav klimabelastning, fremme mere sikkerhed i bilerne, samt være fair (ens) for alle private forbrugere og erhvervslivet.
Vi har allerede vist vejen og det vil vi fortsætte med.