23948sdkhjf

Tæt på en halv million autoværksteder

Ajour med autobranchen: Nyheder fra Wolk, Biltema, FDM og Toyota.

469.000 værksteder i Europa

Tyske Wolks After Sales Access database gives overblik over 35 europæiske markeder. Tallene viser, at der nu er 469.074 aktive værksteder i 35 europæiske lande. 18 procent af disse er mærkeværksteder, og 47 procent er frie værksteder uden nogen specialisering. Over 123.000 af værkstederne tilhører en af de i alt 462 værkstedskæder. I 28 af de 35 lande er der mere end ti aktive værkstedskæder. Det største antal findes i Tyskland med hele 88 koncepter. Antallet af værksteder er steget siden 2014 med den største stigning i Rusland, oplyser Wolk.



Biltema fordobler antal af varehuse

Først på året generede Biltema Danmark det største overskud nogensinde, og nu sætter detailgiganten yderligere fut på væksten. To nye varehuse er allerede under opførelse i Danmark, men der er planer om endnu flere. Faktisk vil Biltema inden for seks år fordoble antallet af varehuse i Danmark, oplyser Jacob Borring Møller, direktør i Biltema Danmark. Forberedelserne til ekspansionen er i fuld gang, og nu tages første spadestik til et nyt kæmpelager i Halmstad, hvorfra der skal sendes varer til alle varehuse i Skandinavien. Lageret forventes at stå færdigt i 2021, og med det bliver Biltema Logistics, der er Biltemas datterselskab, Nordens største lagervirksomhed. Det nye lager bliver 85.000 kvadratmeter, og med det vil Biltema samlet have et lagerområde på over 350.000 kvadratmeter.



FDM fraråder to ud af tre bilhandler

Bilforhandlernes slutsedler er så fyldt med fejl, at FDM sidste år frarådede 6 ud af 10 bilhandler. Fejlene kan koste forbrugerne både ærgrelse og penge, advarer FDM, der opfordrer bilkøbere til at læse slutsedlen grundigt igennem. Fejl, mangler og ulovlige vilkår er fortsat mere reglen end undtagelsen i de slutsedler, bilkøberne får til underskrift, viser gennemgangen af de 1200 slutsedler, som FDM gennemgik i 2018. I to ud af tre slutsedler (65 procent) vendte FDM tommelfingeren nedad, med mindre slutsedlen blev ændret på væsentlige punkter. I 62 tilfælde var fejlene så alvorlige, at FDM helt frarådede bilhandlen. - Det er nedslående, at bilforhandlerne laver så mange fejl, og tallene viser, at vi kan hjælpe flere medlemmer, der ellers risikerer at komme i klemme, siger advokat i FDM Casper Schad.



Toyota er det mest værdifulde brand

Tre bilfirmaer er i top 100 over verdens mest værdifulde mærker, som dog går tilbage i den samlede liste. Japanske Toyota bevarer positionen som verdens mest værdifulde bilmærke i det såkaldte BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands 2019, som hvert år udarbejdes af analyseinstituttet Kantar Millward Brown. Det er 12. gang af 14 mulige, at Toyota indtager duksepladsen. Kun tre bilfirmaer er i top 100; udover Toyota, som er nummer 41 placerer Mercedes Benz og BMW sig på henholdsvis 54- og 55-pladsen. Ford og Honda er røget ud af Top 100. Listen toppes af techfirmaerne Amazon, Apple og Google. Volkswagen er den eneste bilproducent på listen, der kan notere en fremgang. Brandz beregner brandværdien ved hjælp af elementer som rentabilitet og aktionærudbytte samt resultaterne af en global undersøgelse af forbrugernes holdninger til virksomhederne.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.113