23948sdkhjf

Bilforhandler får medhold i principsag

En bilforhandler hæfter ikke for fejl og mangler, når årsagen hertil kan henføres til ændringer, som bilkøberen selv har foretaget på bilen. Dansk Bilforhandler Union glæder sig over dommen i den seks år lange BMW-sag.

DOM En bilforhandler hæfter ikke for fejl og mangler, når årsagen hertil kan henføres til ændringer, som bilkøberen selv har foretaget på bilen. Det ligger nu helt fast efter en dom i Vestre Landsret den 3. juli. Landsretten har dermed stadfæstet byrettens dom fra 2018, hvor den pågældende bilforhandler, der er medlem af brancheforeningen DBFU, blev frifundet for at skulle betale for afhjælpning af fejl, der ifølge en syn- og skønsmæssig vurdering kunne henføres til bilkøberens egne ændringer af udstyret på sin BMW.

- Vi glæder os naturligvis meget over landsrettens dom. Ikke mindst fordi den samtidig viser, at købelovens formodningsregel ikke per definition blot kan tolkes som en blankocheck til omkostningsfri afhjælpning af alle fejl og mangler inden for de første seks måneder efter bilkøbet - uden hensyntagen til hvorfra de måtte stamme, siger direktør Karl-Ove Pedersen, DBFU.

Langt sejt træk

Lidt over seks år har det taget at nå til en endelig afgørelse på sagen, der startede i foråret 2013.

- Det er lang tid, men dommen viser på den anden side, at vi som brancheforening for brugtbilforhandlere i Danmark skal gøre alt, hvad vi kan for at understøtte vores medlemmers retssikkerhed, fastslår Karl-Ove Pedersen.

DBFU er generelt af den opfattelse, at afgørelser i Ankenævn for biler skal efterleves så længe de ikke strider mod retssikkerheden for begge parter. Dette var efter DBFU’s opfattelse dog langt fra tilfældet i denne sag.

Resumé af sagsforløbet

Sagen handler om en BMW 320 fra 2005, som blev leveret nysynet til forbrugeren i april 2013. I maj samme år reklamerer bilkøberen til forhandleren over flere mangler, hvilket fører til en længere korrespondance mellem parterne om både omfang og berettigelse. Herunder særligt det forhold, at bilkøberen efter leveringen monterede nye støddæmpere, fjedre og tårnlejer, nye ventilerede skiver for og bag, nye lygter samt ny navigation og intertainmentcenter.

Bilkøberen lader efterfølgende bilen teste hos FDM. Testen angiver i alt 19 forhold, der bør udbedres. Forhandleren tilbyder at afhjælpe ni af forholdene, der efter hans opfattelse ikke kan henføres til de forandringer, som bilkøberen selv har udført forud for testens udførelse. Alternativt at ophæve handlen.

Bilkøberen kræver imidlertid samtlige forhold afhjulpet og ønsker ikke at ophæve handlen. Ankenævnet giver i maj 2014 bilkøberen medhold i kravet om afhjælpning af samtlige forhold, eller alternativt et afslag i købesummen på 50.000 kroner.

En afgørelse som både forhandleren og DBFU, på trods af, at reklamationen var sket inden for de første seks måneder efter leveringen, var dybt uenige i.

Efter DBFU’s opfattelse var afgørelsen i nævnet truffet på et alt for spinkelt teknisk/fagligt grundlag, idet der mod sædvane i mere komplicerede sager ikke var indhentet nogen som helst form for sagkyndig bistand.

Derfor anmodede DBFU ad to omgange Ankenævn for Biler om en genoptagelse af sagen, men fik afslag, hvorfor DBFU på vegne af forhandleren afslog at følge afgørelsen, som derfor blev videreført til afgørelse i byretten.

Byrettens dom

Ved sagens behandling i byretten havde FDM på vegne af bilkøberen krævet forhandleren dømt til at betale 50.000 kroner.

Forhandleren havde modsat påstået frifindelse, subsidiært frifindelse mod betaling af et mindre beløb.

Det sidste gav byretten forhandleren medhold i, idet der af byrettens dom fremgår, at forhandleren alene skal betale 15.000 kroner, svarende til omkostningerne til afhjælpning af de ni forhold, som forhandleren fra starten havde tilbudt af afhjælpe.

Under behandling af sagen i byretten blev der, modsat behandlingen i Ankenævn for Biler, indhentet en syns- og skønsmæssig vurdering. Af skønsmandens erklæring fremgår det, at 10 ud af de 19 udbedringspunkter i brugtbiltesten kan være forårsaget af de arbejder på bilen, som bilkøberen har udført eller ladet udføre.

Af byrettens begrundelse for sin afgørelse fremgår det blandt andet at formodningsreglen i købelovens § 77a stk. 3 må have sine grænser.

Det er med skønsmandens erklæring godtgjort, at manglerne kan skyldes sagsøgerens egne fysiske indgreb i bilen. I en sådan situation kan formodningsreglen ikke finde anvendelse, og bevisbyrden må derfor vende, sådan at sagsøgeren har bevisbyrden for, at manglerne var til stede da han fik bilen udleveret.

Denne bevisbyrde er ikke løftet fastslås det i byrettens dom af 26. juni 2018.

FDM var imidlertid uenig i byretsdommen og valgte derfor at anke dommen til landsretten med krav om at forhandleren skulle betale yderligere 35.000 kroner til bilkøberen.

Landsrettens dom

I sin dom af 3. juli har Vestre Landsret nu frifundet forhandleren.

Af landsrettens begrundelse lyder det, som byretten har fremhævet, at bilkøberen efter købet foretog en række ændringer af bilen, herunder udskiftning af dele. Bilen blev synet umiddelbart før leveringen. Skønsmanden har udtalt, at de 10 omtvistede forhold kan være forårsaget af de arbejder på bilen, som bilkøberen har udført eller ladet udføre.

Under disse omstændigheder har forhandleren afkræftet formodningen om, at bilen havde mangler på leveringstidspunktet, fastslår landsrettens dom.

Også FDM er godt tilfreds med udfald

KOMMENTAR Motor-magasinet har forelagt FDM udlægningen af sagen fra DBFU, og her siger afdelingschef i juridisk rådgivning hos FDM, Lennart Fogh, at man godt tilfreds med sagens udfald:
- FDM er godt tilfredse med afgørelsen. Både Ankenævn for biler og domstolene slår fast, at vores medlem fik leveret en bil med mangler. Selv om vi gik efter et højere beløb, fik vores medlem også et større beløb. Nok så væsentligt fik vi medhold i sagens principielle del, som omhandler formodningsregelen. Derfor er landsretsafgørelsen vigtig for forståelsen af formodningsreglen, og det er vi meget tilfredse med, udtaler Lennart Fogh.
- Ud over at give vores medlem medhold i, at der var mangler for mindst 15.000 kroner, udtalte byretten også, at formodningsreglen slet ikke finder anvendelse, når der er sket reparation, der kan have forårsaget tekniske problemer. Det er sagens principielle del, siger han og tilføjer:
- Når formodningsreglen gælder, er det forhandler, der skal bevise (med lovens ord afkræfte formodningen for), at defekterne eller disses årsag ikke var på bilen ved leveringen. Når formodningsreglen ikke gælder, er det derimod forbrugeren, der skal løfte bevisbyrden for, at defekten eller dens årsag var på bilen ved leveringen. Det er derfor vigtigt, at domstolene fastlægger grænserne for denne betydningsfulde regel.
- FDM mente, at byrettens fortolkning på dette punkt var forkert, og at det vil være til skade for forbrugerne, hvis formodningsreglen slet ikke finder anvendelse i disse situationer. Landsretten var enig med FDM i den del af sagen, og derfor gælder formodningsreglen fortsat også i disse situationer, påpeger Lennart Fogh.
- Ud fra skønsmandens erklæring vurderede landsretten helt konkret, at formodningen var afkræftet for de øvrige mangler. Dette gælder i sagens natur kun for den konkrete sag. Som sagt havde vi håbet, at landsretten havde tilkendt vores medlem flere penge, men FDM er på sagens principielle plan meget tilfredse med, at landsretten har langt vægt på, at også i sådanne situationer skal formodningsreglen anvendes, bemærker FDM-juristen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126