Værksted på folkeaktier
LEDER KONSOLIDERINGSTOGET BULDRER - OG det satte farten op i sommer. Det er konklusion 1, når jeg skuer ud over udviklingen i vores firehjulede branche denne sommer. Og det er præcistt samme kig, når krystalkuglen for andet halvår ’19 tages frem.
NÅR DU HAR læst dette, det første nummer af Motor-magasinet efter sommerferien, ser du det samme. Konsolidering på øverste niveau: Fiat-familien har forsøgt at smelte sammen med Renault, vi hører om konkret samarbejde mellem Ford og Volkswagen Group sør’me. Og herhjemme på forhandlerniveau; to markante opkøb fra Gunner Due og Vestergaard.
OG BLANDT LEVERANDØRER: Sommeren viste opkøb af blandt andre pierre.dk og samarbejde mellem Total og Stenhøj. Ingen tvivl her.
MEN SPØRGSMÅLET ER så, om det bliver ved. Og jeg tør godt vædde; det gør det. Men jeg forudser også, at så meget centralisering, så meget langt-væk får en modreaktion - også selv om konsolideringstoget, set fra mange vinkler, kører mod mere effektiv forretning med mere konkurrencedygtige priser, der er en fordel for kunder og dermed kan være en mulig fordel for branchen.
MEN KIG NU til detailbranchen. Her er modreaktionen der allerede. I flere og flere småbyer finder beboerne en tusind-krone frem og tegner en slags folkeaktier til fordel for den lokale købmand. Der sker nu.
JEG GÆTTER PÅ, at mange drømmer om også at have en lokal mekaniker. Bare vent - det kommer. Og jeg hilser udviklingen velkommen.
Gas geben!
Flemming Haslund