23948sdkhjf

DEBAT: Er klima den nye religion?

Værkstedsindehaver frygter, at den voksende fokus på klima og CO2-neutralitet vil medføre arbejdsløshed, firmaer der lukker og dermed ikke generer omsætning til fællesskabet.

SYNSPUNKT Jeg bliver faktisk på autobranchens vegne urolig over den udvikling, der sker i øjeblikket både politisk og i den folkelige debat omkring klimaet!

For er klimaet virkelig det nye sort?

Eller prøver mange i virkeligheden bare at "sælge billetter" med budskabet om, at om lidt går verden under?

Det sætter mig i en situation lige nu, at jeg sætter spørgsmålstegn ved nogle ting: Jeg tænker ret tit over hvorfor dinosaurerne døde. De uddøde jo, selv om der den gang ikke var mennesker til at ødelægge klimaet.

Men hvad er egentlig det ideelle klima? Og hvilken type vejr er det rigtige? Det om foråret, sommeren, efteråret eller vinteren ... Er regn, sne eller blæst det rigtige. Eller hvilken temperatur skal der være lig nu?

Den sommer, vi oplever lige nu, er da i min verden den slags sommer, som jeg altid har været vant til: Regn, blæst, sol og varme. Eller også somre, som regnede totalt væk.

Jeg stod da også ret tit som dreng og ventede på sneen med min nye kælk. Men der kom da slet ikke nogen sne tre år i træk. Ærgerligt, men sådan var det!

Og somrene kunne være lige så ulideligt varme som sidste år, men er det egentlig unormalt?

Lyt en gang til "Sommer gryder" af musikgruppen Shubidua fra 1978:

"Asfalten smelter i varmedis. Og vi drikker majdrik i spandevis af gryder!"

Jeg tænker, at os her i autobranchen bliver nødt til at tænke, mærke efter og sætte spørgsmålstegn, da vi jo gang på gang ramler ind i problemer både med afgifter, nedgang i bilsalg, manglende ordrer og så videre.

Jeg er helt med på, at vi skal tænke miljø, elbiler, afskaffelse af plastik i havene og så videre. Men er vi egentlig ikke ok fornuftige her i dette land omkring dette? Det er vi da!

Jeg tænker, at vi her i branchen skal huske, at intet i denne verden er CO2-neutralt. Hvis man tror det, skal man jo nok til at vågne op til virkeligheden - for den er jo en helt anden!

Så har vi egentlig tænkt over, hvad det kan komme til at koste os ALLE både økonomisk og menneskeligt, hvis vi fortsætter ud ad den sti, vi er på vej ned af nu!

Handler det egentlig ikke om at tænke fornuftigt, og ikke bare lade os rive med? Det ender jo med vi bliver et A- og et B-hold: "Nå! Du kører bil! Du tager vel ikke flyet på ferie, vel? Spiser du oksekød? Ja, jeg spiser jo kun vegansk!"

Kollektivt selvmord

Man taler politisk om vækst og flere i arbejde. For det er det, vi skal, som det rige samfund vi er. Og vi skal jo blive rigere, siger man. Vi skal have bedre velfærd, minimums-normeringer, bedre ældrevelfærd, og psykiatrien skal have det bedre. Ligesom vi skal have bedre uddannelsesformer.

Og autobranchen, som vi er i, generer jo en del penge til alt dette. Men det kommer så ikke til at ske med alle disse CO2-tiltag. Tværtimod.

Eller er virkeligheden sådan, nu at man faktisk opfordrer mange os her i autobranchen til kollektivt selvmord? Da vores dage faktisk er talte, sådan som man faktisk ter sig i miljøets navn!

Er man rent faktisk klar over politisk hvad alt dette miljø/CO2-noget kan komme til at koste hele samfundet; både med arbejdsløshed, firmaer, der lukker og dermed ikke generer omsætning til fællesskabet?

Og værst af alt alle dem, der bliver ramt økonomisk med gæld og andre ubehageligheder på grund af uansvarlighed for en branche, som igen skal have på puklen i miljøets og afgifternes navn.

Men ydermere bliver forbrugerne jo også i den grad ramt med deres biler med forbrændingsmotor, biler, der er købt dyrt ind. Hvad med den, og hvad med restgælden? Hvem skal betale den?

Og har alle egentlig råd til dette elshow?

Se bare 1. januar, når elafgiften her i Danmark stiger fra 0,04 kr. til 0,88 kr. pr kwh. Har man husket det?

Og se nu Sverige. Ja, der sætter man så strømmen op med 60-80 procent, for der er ikke penge til at udvide nettet. Det kunne jo lige så godt ske her, for hvor skal pengene komme fra?

Er vi sikre på økonomisk ansvarlighed fra den nyvalgte regering, som skal lede dette land?

Kan det overhovedet lade sig gøre at lave vækst uden produktion af CO2?

Bilfabrikanterne har jo virkeligt gjort meget for at imødekomme nedsættelse af CO2-udslip, forurening med videre ved at lave nye motorer, elbiler og hybrid, som jo er skridtet i den rigtige retning!

Men hvad sker der, hvis man politisk fortsætter med at banke autobranchen i hovedet med roadpricing, afgifter og tiltag i den ene og anden retning?

Er det fremmende for vores branche, bilejerne, samt den del, der hedder hobby, som faktisk også generer indtægter. Har vi egentlig råd til dette?

Er der nogen, der får lyst til at starte forretning eller foretage generationsskifte i denne branche? Jeg er ret sikker på, at det ikke bliver tilfældet!

Jeg må hellere fraråde min egen søn at tænke i de baner, så jeg står måske lige pludselig med noget, der er 0 kr. værd.

Er man virkelig politisk i gang med at slå virksomhederne og ejerne ihjel i lille Danmark? Jeg frygter det!

Mikael Breiding er indehaver af
værkstedet MB Motor i Græsted

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11