Bli’r 2019 kun et mellemgodt år?
LEDER HMM, BLIVER 2019 bare et mellemgodt år for autobranchen? Eller kan vi gå et gear op og gøre 2019 til et decideret godt år?
EN RUNDSPØRGE TIL seks af de førende firmaer fra den samlede danske branche peger entydigt på to af første halvårs problemer: Den lange valgkamp, der især kørte nybilsalget ned i fart og al det administrative bøvl som følge af WLTP-omstillingen - det kostede penge.
RUNDSPØRGEN KONKLUDERER DESUDEN især to trends lige nu: Konsolideringen buldrer lige nu - og nej, den holder ikke op i det halvår, vi netop har taget hul på. Og det ligger i kortene, at den heller ikke standser i det kommende år.
EN YDERLIGERE TENDENS er, at kravet til endnu mere omstilling til it og digitalisering ikke stilner af - ja, det er end ikke kommet for at blive; det er kommet for at sætte yderligere fart på.
MEN NETOP HER åbner der sig også nye muligheder; måske især for de frie værksteder, idet de - i hvert fald set over én kam - er bagud netop her. Her er det et must at sætte ind; kunderne kommer ikke af sig selv, der skal investeres penge, og det er nu.
I HVERT FALD har en af kæderne en løsning på det, som skal sikre, at kunderne kommer igen. Det hedder servicekontrakter, som mærkeværkstederne længe har haft på hylderne. I den forbindelse kan man gisne om, hvorvidt ti års uafbrudt rekordsalg af nye biler betyder, at danskerne skifter deres biler oftere end før og dermed sender den sjældnere på værksted?
EN ANDEN TREND er alt, der kan samles under overskriften "grøn omstilling." Ingen er i tvivl om, at den kommer; men er det lige nu i andet halvår 2019?
SÅ HVORDAN ENDER 2019 for den samlede autobranche? Mit bud er, at der er vilje og dygtighed til, at ’19 bliver bedre end bare et "ok år." Hvis altså der ikke pludseligt sker et lovindgreb af en art (det har vi set før.)