23948sdkhjf

Kia klar med center-airbag

Ny center-airbag fra Kia skal mindske hovedskader forårsaget af passagerer, der kolliderer med hinanden, med 80 procent.

SIKKERHED Koreanske Kia har udviklet en ny center-airbag, der har til formål at adskille rummet mellem fører og passager. Den nye teknologi vil blive implementeret i kommende Kia-modeller, oplyser selskabet i en pressemeddelelse.

Denne nye, ekstra airbag udløses i rummet mellem fører- og passagersæder for at forhindre hovedskader hos passagerer i forreste række. Hvis der ikke sidder nogen i det forreste passagersæde, vil airbag’en beskytte føreren mod sidekollision fra højre side.

Center-airbag’en er installeret i førersædet og vil blive udløst, når en evt. påvirkning registreres.

Den nye center-airbag forventes at mindske hovedskader forårsaget af passagerer, der kolliderer med hinanden med 80 procent. Ifølge en statistik fra European Automobile Manufacturer’s Association er 45 procent af alle sekundære skader, forårsaget af denne slags sammenstød eller kollisioner med bilens interiør.

Reducerer vægten
Koncernen har anvendt nylig patenteret teknologi, som ifølge Kia ikke alene optimerer pålideligheden, men også reducerer vægten og størrelsen af en airbag.

Den nye airbag indeholder en komponent kaldet tether, der gør det muligt for airbag’en at bevare sin form og modstå passagerens vægt. Kia har udviklet en ny teknologi, som gør det muligt at forenkle designet og reducere vægten af komponenterne i en airbag. Komponentproduktionen bliver med den nye teknologi omkring 500 g lettere end konkurrerende produkter. Samtidig vil det forenklede design give koncernens designteam større fleksibilitet i forhold til nye typer af sædedesign i fremtidige bilmodeller.

Euro NCAP vil forventeligt fra begyndelsen af 2020 inddrage påvirkninger fra centret af bilen i deres sikkerhedstest, og KIAs nye airbag forventes at være gunstigt i en sådan evaluering.

- Udviklingen af den nye center-airbag er mere end bare en tilføjelse af en ekstra airbag. Men vi hviler ikke på laurbærrene. Vi arbejder kontinuerligt på at forbedre passagersikkerheden yderligere ved at forberede vores biler på alle slags tænkelige ulykker, siger Hyock In Kwon, forskningsingeniør fra KIA koncernens Crash Safety System Engineering Design Team.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095