Den danske dækbranche ser grønt
TEMADAG Som sædvanligt lagde Teknologisk Institut i Taastrup nær København lokaler til temadagen og de fleste af deltagerne var ”de tunge drenge” i den danske dækbranche. Men dagens tema, de mange ord fra scenen; dét var nyt.
Gennemgående tema var således farven grøn. I overført betydning i indlæg fra direktør i Dækbranchen Danmark, Volker Nitz, der i sit hovedindlæg understregede, at den danske dækbranche i den grad tænker på miljøet.
Og atter i overført betydning i et indlæg fra Claus Bendsen, rådgiver og partner i kommunikationsbureauet Friday. Claus Bendsen havde fået det klare spørgsmål; kommer elbilerne eller kommer de ikke.
Hvis dækbranchen havde forestillet sig et nuanceret svar med joe, måske kommer de, måske ikke, tog den inderligt fejl: Bendsens svar var et rungende JA, ELBILERNE KOMMER.
Farven grøn var i helt bogstavelig forstand omdrejnings-farven i to indlæg, der begge handlede om genbrug i dæk til kunstgræs på idrætsanlæg.
Først gennemgik Fredrik Ardefos, direktør i Dækbranchen Sverige, hvordan emnet miljøbelastning fra kunstgræsbaner har fyldt de svenske medier. Og hvordan han ser, at gummigranulat i naturen på ingen måde er et problem. For forureningen er i realiteten ikke-eksisterende, konkludere den svenske gæsteforelæser.
Mere grøn gennemgang kom fra iværksætter, Dennis Andersen, direktør i Re-Match, som har udviklet og specialiseret sig i en leve- og bæredygtig proces til miljørigtig genanvendelse af udtjente kunstgræsbaner.
Heller ikke han anerkender præmissen, at granulat i naturen skulle være et problem. Tværtimod så han genbrug af dæk og genbrug af kunstgræs som den en yderliger mulighed for dels at passe på miljøet, dels at være med til at sikre dækbranchen et grønne image.
Til gennemgang af dagens sidste punkt var Volker Nitz atter på scenen. Er der en ny lov for vinterdæk på vej? Det mente Nitz nok havde længere udsigter – for der er jo ikke rigtigt kolde snevintre mere, som han forklarede.