Her er bilerne med det bedste ry
UGENS TAL Er du så glad for din bil, at du ville anbefale din ven og kollega at gå efter samme mærke? Dét spørgsmål har Voxmeter stillet og undersøgt svaret på med CEM Cars Intelligence. Bilejerne er opdelt i 3 kategorier:
- ’Promotors’ (ambassadører), dvs. dem der er villige til at anbefale bilmærket
- ’Passives’ (neutrale), dvs. dem der forholder sig neutralt
- ’Detractors’ (modstandere), dem der modsætter sig at anbefale bilmærket
I toppen af mest anbefalede mærker ligger Audi og Tesla med hhv. 81,7 % og 81,1%. BMW ligger lige i hælene på dem med 80%. Listen med tilfredse bilejere, der vil anbefale bilmærket til venner og kolleger, fortsætter med populære mærker som Volvo (76 %) og Mercedes (75,5 %).
Et par af de bilmærker, der placerer sig i toppen, skiller sig dog ud ved at have en høj andel af modstandere. Her er tale om fx Subaru og Saab. Andelen af modstandere er hhv. 18,5 % hos ejere af Subaru, og 24,5% hos ejere af Saab.
Populære biler i bund
Når der dykkes ned i den mere negative data, nemlig top-5 af modstanderne, er tallene ikke ligeså overbevisende. På nær for Chevrolet, hvor andelen af modstandere overstiger ambassadørerne. Det skal dog bemærket, at Chevrolet ikke længere forhandles i Danmark. Chevrolet (47,9%), Fiat (32 %) og Mitsubishi (24,9 %) er de mærker, der har den største andel af modstandere, men på trods af det, overstiger andelen af ambassadører hos Fiat og Mitsubishi altså andelen af modstandere.
Andre populære mærker er også at finde på toppen af mindst anbefalelsesværdige bilmærker, herunder franskmændene Peugeot, Renault og Citroën. bauer