Finansloven kaldes en tynd kop grøn te
KOMMENTAR Adm. direktør i AutoBranchen Danmark, Gitte Seeberg, er bestemt ikke imponeret over det forslag til finanslov, den socialdemokratiske regeringen fremlagde onsdag
- Vi har lige haft det grønneste valg nogensinde i Danmark. Alligevel mangler regeringens første finanslov helt konkrete anvisninger af, hvordan den grønne omstilling skal lade sig gøre. Jeg synes ærlig talt, at det er en tynd kop grøn te, som finansministeren har fremlagt i dag, siger Gitte Seeberg og fortsætter:
- Regeringen har en målsætning om, at der udelukkende skal sælges lav- og nulemissionsbiler i Danmark fra 2030. Det er temmelig ambitiøst. Derfor savner vi i AutoBranchen Danmark de konkrete initiativer, som skal styrke tiltroen til elbilerne blandt danskerne. Det sker ikke, hvis pengene ikke følger med til at lave den nødvendige omstilling på infrastrukturen og give incitamenter til at køre i en elbil. Tværtimod slår det markedet i stykker, at der hele tiden er en stop-and -go-politik på dette område med kortsigtede løsninger. Det er rigtig dyrt at omstille energisektoren til at kunne håndtere de mange elbiler, derfor er der brug for finansiering og langsigtede løsninger.
AutoBranchen Danmarks forslag
AutoBranchen Danmark har tidligere anbefalet regeringen tre helt konkrete tiltag.
- Fasthold afgiftsfritagelsen på ladestrøm til biler, så afgiften ikke stiger fra nytår.
- Forlæng de nuværende afgiftsfritagelser på grønne biler.
- Afsæt en pulje til opførelse af ladestandere i Danmark.
Gitte Seeberg noterer sig, at afgiftsfritagelsen på ladestrøm til biler forlænges, men det gælder kun frem til 2021. Der er brug for mere langsigtede svar.
- Det er godt, at man vælger at fastholde afgiftsfritagelsen på ladestrøm, men det er en lappeløsning. Branchen og forbrugerne har brug for stabilitet og langsigtede løsninger. Et bilkøb er en stor beslutning i mange familier, siger hun.
I finanslovsforslaget er skrotordningen for gamle dieselbiler alt for uambitiøs. Den grønne omstilling kræver, at vi siger farvel til de gamle biler, men det lægger regeringens udspil ikke op til. Ifølge Gitte Seeberg er det skuffende.
- Der var afsat 67,7 millioner kroner i 2019, og ordningen sluttede da puljen var forbrugt. Det var den allerede i august. Nu afsætter man kun 27,6 millioner kroner i 2020. Det er alt for lidt. Skrotpræmien bør forhøjes markant, så vi kan komme af med flere af de gamle biler. Det vil give mening både for folkesundheden og for at få flere af de nyere biler ud på vejene, anfører hun.
Gode takter på uddannelsesfronten
På uddannelsesområdet er der derimod gode takter i finanslovsforslaget. Danmark mangler faglærte, og Gitte Seeberg roser, at regeringen lægger op til at skabe ro om skolernes økonomi.
- Siden 2016 er uddannelsesinstitutionerne blevet skåret helt ind til benet, fordi de hvert år har skullet spare 2 procent på driften. Nu droppes omprioriteringsbidraget helt. Det giver skolerne ro til at fokusere på kvaliteten af uddannelserne samt til at tænke langsigtet i forhold til, hvordan vi i de kommende år skal styrke elevoptaget, siger hun.