UGENS LEDER OM ... problemet dæk
LEDER
DÆK. INGEN ENKELTDEL er så afgørende for bilers sikkerhed, komfort og køreglæde som netop de fire sorte. Og senest bliver dæk mere og mere afgørende for bilers CO2-udslip. Så dæk - yes.
MEN KLIMAETS FORANDRING er ved at vende op og ned på den samlede dækbranche. Fra fabrikkerne over importørerne ud til det enkelte dækværksted. Temperaturerne stiger fortsat; hvide vintre er på vej til at blive grønne vintre.
OG HVAD GØR det så lige ved budskabet om, at der skal to sæt dæk til én bil: Et sæt sommerdæk plus et sæt vinterdæk. Præcist som de har flere dæk i Formel 1, plejer vi jo at sige til hinanden. At der har været langt mellem snefnuggene de seneste vintre øger jo ikke bilisters lyst til at investere i to sæt hjul.
VIDERE FØLGER JO, at dækfabrikkernes udviklingsingeniører ser ud til at have knækket opgaven at konstruere et helårsdæk. Men nu er vi der, hvor mange uvildige eksperter nikker, at de bedste helårsdæk mere end ok.
OG MERE ENDNU: Ønsket om bæredygtighed spiller stadig ind i den overordnede debat og også på beslutningen om to sæt dæk eller ej. Det samlede CO2-aftryk ved at producere to sæt dæk er større end ved ét. Og især den franske dækproducent Michelin påpeger jo igen og igen, at vi sparer på CO2’en ved at køre længere på et sæt dæk.
SÅ TO SÆT dæk er under pres; først og fremmest salg af dæk selvfølgelig, men også salg af fælge, og videre er der udsigt til tab af indtjening på skift og opbevaring af dæk. Tid til eftertanke; tid til at gøre klar til at geare om.
PS: Funderer du over, om jeg kører på vinterdæk eller ej? Alle familiens biler kører på to sæt. Dog med undtagelse af min Capri - men den tåler hverken salt eller kulde, og er altid inden døre om vinteren.