23948sdkhjf

Kilder: Fransk bilgigant godkender fusion med Fiat-Chrysler

En sammenlægning af de to koncerner vil skabe en 50 milliarder dollars trans-atlantisk auto-gigant, som bliver verdens fjerdestørste efter Volkswagen, Renault-Nissan og Toyota.

BILFABRIKKER Bestyrelsen i den franske bilkoncern PSA Peugeot har godkendt en fusion med den italiensk-amerikanske bilfabrik Fiat-Chrysler (FCA)

Det fortæller kilder med kendskab til sagen ifølge det franske nyhedsbureau AFP.

FCA har tidligere bekræftet, at der var drøftelser i gang om at skabe en af verdens største bilselskaber.

Skulle det nye selskab blive en realitet, vil det blive det fjerdestørste inden for bilproduktion, kun overgået af Volkswagen, Renault-Nissan og Toyota.

Med bestyrelsens godkendelse kan PSA's topchef, Carlos Tavares nu forsøge at jagte handlen, der er vurderet til en værdi på omkring 50 milliarder dollar.

Ingen af de to selskaber har endnu bekræftet planerne officielt. Parterne arbejder dog ifølge AFP på at kunne melde noget ud hurtigst muligt - sandsynligvis allerede torsdag morgen.

Den mulige fusion blev først omtalt af avisen Wall Street Journal tirsdag.

Ifølge avisen er det en aftale mellem lige parter, der forhandles. Altså at PSA's topchef, Carlos Tavares, og FCA's formand, John Ekman, bevarer deres respektive stillinger i den nye bilgruppe.

FCA, som også blandt andet omfatter bilmærkerne Jeep og Alfa Romeo kontrolleres af den italienske Agnelli-familie, som grundlagde Fiat. Koncernen har længe ledt efter en partner.

Fornuftig fusion

Den mulige fusion kommer på et tidspunkt, hvor bilbranchen generelt står over for meget store udfordringer. Bilernes udstødninger skal overholde stadig skrappere miljø- og kllimalovgivning, der skal udvikles helt nye elbiler, og der kommer helt nye standarder for sikkerhed.

En analytiker udtaler til Wall Street Journal, at en kombination af FCA og PSA, "fra et volumenperspektiv, ville være fornuftigt,"

”Sammen ville de producere næsten 9 millioner køretøjer om året, hvilket vil gøre dem bedre rustet i konkurrencen mod VW, Toyota Motor Corp. og Renault-Nissan Alliance – fordelen vil især gøre sig gældende i de små bilsegmenter, som begge er kendt for i Europa og Sydamerika.

Og for PSAs Peugeot, der planlægger en tilbagevenden til Nordamerika i 2023, ville FCAs amerikanske detailnetværk give dem en mulighed for at få sig et etableret sæt forhandlere, siger analytikeren til avisen.

Franske PSA producerer bilerne Peugeot Citroën, DS og Opel, mens Italiensk/amerikanske FCA Automotive står bag Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Lancia, Maserati og Jeep. 

Kilde: Ritzau

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.359