Med fuld gas mod mekaniker-uddannelsen
Når du nu mærker efter, har du måske en lille Kevin Magnussen i maven. Eller måske en Michelle Gatting. At komme ind i motorsport.
Som Kevin måske i en buldersort Formel 1-racer - det fineste, det hurtigste blandt de såkaldte formelbiler.
Eller måske som Michelle i en mangefarvet Le Mans-racer - den hurtigste blandt biler med skærme; det er sådan man skelner i de to hurtigste klasser i motorsport; formelbilerne uden skærme som Kevins - racerbiler med skærme som Michelles.
Den tredje type racerbiler er rallybilerne. Altså næææsten almindelige biler, der er bygget om, så de kan holde til at tonse afsted på bitte små bjergveje, på hullede grusveje eller måske på sne og is - det er rally.
Rally som de kører det på bjergveje i Sydfrankrig, på skovveje i Mexico, på sne i Sverige - og på tekniske skoler i Danmark. Og netop dér kan du som elev på en af de tekniske skoler komme bag rattet i en ægte rallybil - det er helt gratis, det er faktisk en del af undervisningen på nogle af de tekniske skoler.
Du og en rallybil og en lille "rallybane" på en teknisk skole. Med stopuret tændt og det hele.
En appetitvækker
Lyder det næsten for godt til at være sandt?
Men det er det ikke. For der er jo fra skolernes side en dybere mening med rally på skoleskemaet. Dagen som - eller næsten som - Kevin eller Michelle er tænkt som en øjenåbner både til drenge og piger om, at motorsport og mekanikerfaget hænger uløseligt sammen. Så altså en appetitvækker til den firehjulede branche.
Et Metal Rally på en tekniske skole består typisk af to elementer.
Første del er en introduktion med særlig vægt på sikkerhed. For vel er det fedt at vride en lille blå rallybil rundt - men det må jo ikke gå galt. Derfor sikkerhedsundervisning, oftest i skolens kantine eller lignende.
Kørerne - eller det er jo eleverne - skriver sig på deltagerlisten og har derved en såkaldt "endagslicens" fra DASU, som sikrer den enkelte elev dækning ved eventuelle ménskader i forbindelse med deltagelsen. Arrangørerne understreger dog her, at der aldrig har været personskade i forbindelse med et Metal Rally.
Samtidig dækker DASUs ansvarsforsikring for skader på skolens inventar, hegn og lignende.
Den anden del er selve rallyløbet. På skolens parkeringsplads eller tilsvarende opstilles en lille rallyprøve som deltagerne blæser igennem - og der er to forsøg til hver. Deltagerne er delt i hold på to, nemlig kører og codriver. Køreren skal have kørekort, mens codriver ikke behøver det.
Og så: Gennem rallyprøven så hurtigt det over hovedet lader sig gøre. Og jo - stopurene er tændte her. Efter gennemkørslerne kåres vinderne. Der uddeles pokaler, merchandise. Der hujes og klappes.
"Verdensmesteren" i rally for en techskole for en dag er fundet.
Artiklen er en del af temaet Min Fremtid 2019.