23948sdkhjf

Tun ikke knallerten - men din fremtid

En lille gruppe bilværkstedsejere vil tiltrække unge med en storstilet kampagne, som de kalder Tun Din Fremtid - bliv mekaniker.

Unge lærlinge er eftertragtede i autobranchen. Så meget, at værkstedsindehaverne nu selv går i front med en kampagne for at tiltrække lyse unge hoveder og dygtige hænder, der skal ordne danskernes biler. For hvis ikke der gøres en indsats, kommer Danmark til at mangle mellem 60.000 og 70.000 faglærte generelt i 2025.

Nye biler er som rullende computere, så det at være mekaniker i dag handler ikke om kun at få sorte fingre og skifte dæk og udstødninger. Der skal fejlfindes på biler, der stadig oftere får problemer med elektronikken, ledningsnettet, kontakterne og de op til 250 styrebokse - der alle er som små computere. Og det i en grad, så langt flere dygtige unge gutter og gutinder skal finde vej til autobranchen.

Der skal holdningsændring til
Netop det har fire mekanikermestre og én lærlingeansvarlig for en større dansk værkstedskæde tænkt sig at gøre med kampagne-tiltaget Tun Din Fremtid - bliv mekaniker. Talsmand er Henrik Hansen, der driver flere værksteder på Fyn i CiPeCare-kæden, der primært servicerer og reparerer franske biler fra Citroën og Peugeot.

- Der skal en større holdningsændring til, før flere unge vil vælge en erhvervsuddannelse frem for en studentereksamen, og netop dét vil vi arbejde på med kampagnen Tun Din Fremtid - bliv mekaniker, siger Henrik Hansen og fortsætter:

- Selv om autobranchens udfordring er blevet en del af samfundsdebatten, så mangler vi at få de unge med. Vi skal tale til de unge med ord, de forstår, og punktere fordomme på de medier, hvor de unge befinder sig. Udover at fokusere på de unge vil en stor del af kampagnen også centrere sig om autobranchen. Det er vigtigt, at branchen åbner dørene for potentielle nye lærlinge og kan se fordelene i det - for dem er der mange af.

Kampagnen er lavet, den er testet blandt de unge, og den fungerer. Ambitionerne er store, og der er allerede lagt mange kræfter i projektet, der igangsættes lige så snart, der er indsamlet en million kroner fra autobranchens mange aktører.

- Branchens store aktører er lidt tilbageholdende med at tage del og bakke økonomisk op om dette initiativ. Det er indtil nu kun de mindste aktører, der byder ind. Jeg ved ikke, om de er helt klar over, hvor vigtigt dette er og ikke mindst for dem selv, siger Henrik Hansen.

Henrik Hansen fortæller, at initiativtagerne har oplevet stor opbakning fra mange sider, blandt andet fra de frie og mindre værksteders organisation Dansk Bilbrancheråd.

Artiklen er en del af temaet Min Fremtid 2019.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047