23948sdkhjf

Skizofreni blandt udstillingsbiler i Los Angeles

Branchekonsulent René Tønder følger fra sit kontor i Phoenix, USA, udviklingen i den amerikanske bilbranche tæt. Her rapporterer han fra den årlige biludstilling i Los Angeles, som kører til og med 1. december.

BILUDSTILLING Los Angeles. Englenes by. Bilernes by. Psykiaternes by; og de må have travlt her under AutoMobility LA. For bilproducenterne er mere skizofrene end nogensinde. De vil være grønne, men de vil også være sportslige. De vil redde kloden, men de vil også gerne sælge de SUV’er og, her i USA, pick-up trucks, som de tjener størstedelen af deres penge på. Og de vil være med på nye mobilitetsløsninger, men lidt halvhjertet for allerhelst vil de jo sælge biler til slutbrugere, som de altid har gjort.

Stort bilsalg i Los Angeles
Bilbestand: 7,8 millioner
Årligt salg af nye biler: 700.000
Longo Toyota i L.A. sælger cirka 2000 nye biler fra én enkelt bilforhandler om måneden - ja om måneden...

Bilproducenterne tvetydige

Denne tvetydighed blev for eksempel udstillet på Hyundais i øvrigt interessante pressekonference. Man havde allieret sig med en kendt amerikansk skuespiller, som introducerede den nye IONIQ Electric med en film, hvor en lille havskildpadde blev reddet. Den var velproduceret, og ikke et øje var tørt, men nærmest uden overgang gik man så videre til næste bil, som var en RM19 racerbil med 390 hk. Jeg er ikke sikker på, at brændstoføkonomien i den bil bidrager specielt meget til reduktion af CO-2 udslippet.

Strategi er at vælge fra

Jeg forstår godt Hyundai og alle de andre store bilproducenter. Bilbranchen er ved en skillevej. Ingen ved helt præcist hvilken teknologi, der vinder. Måske bliver der slet ikke én vinder. Måske vi skal vænne os til en verden med mange forskellige, sideløbende teknologier og varierende grader af elektrificering samt biltyper. Så de store bilproducenter satser lidt på det hele. De mindre, for eksempel Mazda og Honda, er nødt til at vælge fra. Og paradoksalt nok så bliver det måske netop det, der gør dem stærkere. Hvis de altså vælger rigtigt, selvfølgelig. For strategi handler fundamentalt set om at vælge fra. Om at fokusere. Om at differentiere sig. For hvad er man egentlig, set med kundens øjne, hvis man vil alt?

Diffust Mustang-begreb

Hvad er for eksempel Ford, når en Mustang nu både kan være en amerikansk muskel-bil, der går syv kilometer på literen, og en elektrificeret SUV som Mustang Mach-E, der blev introduceret i Los Angeles. Det er næppe samme kundetype, som vil efterspørge de to Mustang modeller. Det vil, i hvert fald i en periode, blive noget diffust, hvad Mustang, som jo ellers har et stærkt DNA, egentlig står for.

Drop biludstillingen

Jeg må ærligt indrømme, at jeg egentlig finder biludstillinger ret uinteressante efterhånden. Altså selve det at se på biler. Dem kan man efterhånden lige så hurtigt, og næsten lige så realistisk, se online - og om få år i virtual reality.

Men AutoMobility LA er interessant, fordi der i to dage inden selve biludstillingen er diverse seminarer, workshops og interviews med interessante aktører. Her kan man få de skæve vinkler, og her løftes sløret lidt for inspirerende ideer. At lytte til bilproducenternes folk er lige så spændende som at opleve synkronsvømning. Alt er koreograferet til mindste detalje, og de tør generelt ikke komme med provokerende synspunkter.

Bilforhandleren transformeres

Her er et lille udpluk af de synspunkter, som jeg fandt interessante under de to hektiske dage i LA:

• Bilen bliver det "tredje internet-rum" efter hjem og arbejdsplads

• 2025 er “inflection point" for elbiler. Først dér kommer det rigtig til at tage fart

• Salg af biler til slutbrugere, som vi kender det i dag, er væk om 10 år

• Selvkørende biler introduceres i 2022, men kan ikke køre under alle forhold

• Kunstig intelligens vil gøre bilen til en følelsesmæssig "partner"

• Bil og hjem "smelter sammen"

• Verdens største bilproducent, målt på aktieværdi, i 2035 er ikke i branchen i dag

• Bilforhandleren transformeres om få år til et logistik- og servicecenter for flåder

Jeg er ikke nødvendigvis enig i ovenstående betragtninger, men de giver da anledning til eftertanke. Og så har jeg faktisk udeladt de mest vilde af dem...

De mest spændende biler

Den måske mest interessante introduktion af en ny bilmodel i USA i forrige uge fandt slet ikke sted på selve biludstillingen. Her tænker jeg selvfølgelig på Tesla Cyber Truck, hvis design, ikke overraskende, i den grad har delt vandene. Der er ikke meget synkronsvømning over den! Jeg synes, den ser forfærdelig ud, men de 200.000 potentielle kunder, som allerede nu har lagt 100 dollar for at kunne købe den, synes åbenbart noget andet.

Men der var selvfølgelig også interessante nyheder i Los Angeles Convention Center. Mine favoritter var:

• VW ID Space Vizzion Concept med 500 km rækkevidde og 275 hk på bagakslen i en el-familiebil med god plads. What’s not to like

• Hyundai Vision T Concept ser skarp ud. Flotte linjer, som forhåbentligt ikke bliver vandet alt for meget ud i den kommende Tucson

• Ford Mustang Mach-E - jeg har svært ved at se forbindelsen til den nuværende Mustang, men Mach-E er altså godt designet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.224