23948sdkhjf

Lakering af elbiler kan være livsfarligt

Dansk Bilbrancheråd efterlyser regler og lovgivning, når det gælder lakering af el- og hybridbiler.

STØD De mange el- og hybridkøretøjer, der i fremtiden skal en tur forbi karrosseriværkstedet og autolakereren, kommer til at udfordre reparatørerne omkring det rent sikkerhedsmæssige.

- Sikkerheden er her ekstraordinær vigtig, fordi spændingen på el- og hybrider er så høj, at der ved direkte eller indirekte kontakt er fare for dødsulykker, siger Finn Larsen, teknisk konsulent, Dansk Bilbrancheråd.

Når karrosseriarbejdet er klaret, skal køretøjet videre til lakereren. Her udføres arbejdet dels i en eksplosiv atmosfære, dels i en opvarmet sprøjtekabine.

Dele af et lakeringsværksted er registreret som ATEX-zone. I en ATEX-zone må der, som ATEX-direktivet i dag er skruet sammen, ikke anvendes almindeligt el-værktøj på grund af risikoen for gnister.

Men, hvordan lakereren skal forholde sig i forbindelse med lakering af et el- eller hybridkøretøj, er ikke beskrevet nogen steder.

Kraftig opvarmning af batteripakken kan have negative følger, hvis denne opvarmning er i størrelsesordenen temperaturer over 50 grader i længere tid.

- Men hvad med selve batteripakken? Udgør den en fare i forbindelse med, at bilen køres ind og ud af sprøjtekabinen? Eller hvad med de batteripakker, der har eget opvarmnings- og nedkølingssystem, som automatisk aktiveres, når temperaturen bliver for høj eller lav helt uafhængigt af køretøjets tændingsnøgle, spørger Finn Larsen.

Han konstaterer, at tilsyneladende tænker ingen af dem, der normalt arbejder med lovgivning, på risiko i forbindelse med reparation af el- og hybridkøretøjer.

Dansk Bilbrancheråd samt rådets samarbejdspartnere og medlemsværksteder appellerer derfor til, at de ansvarlige kigger nøje på dette område, før nogen kommer alvorligt til skade.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141