23948sdkhjf

Danskerne vil af med udstødningen

Undersøgelser viser, at de danske bilister vil have grøn benzin og diesel selv om det koster ekstra.

ANALYSE En rundspørge blandt 1000 danskere viser, at vi mener, at alle tænkelige løsninger til en mere grøn transportsektor skal tages i brug - og vi er villige til at betale ekstra for det. Netop grønne drivmidler, der kan bruges i almindelige benzin- og dieselbiler, er vigtige, da to ud af tre biler, der kører på de danske veje i 2030, vil være almindelige benzin og dieselbiler.

Analysen fra Analysehuset Norstat for brancheforeningen Drivkraft Danmark kommer næsten samtidig med, at en stor del af partierne i Folketinget fredag den 6. december blev enige om Danmarks første klimalov med bindende mål. Klimaloven skal sikre, at Danmark får reduceret udledningen af drivhusgasser med 70 procent i 2030 sammenlignet med niveauet i 1990.

Kun Liberal Alliance og Nye Borgerlige stemte ikke for klimaloven, der ikke siger noget om, hvordan man vil nå målet.

79 procent bakker op

Til foråret vil politikerne præsentere en såkaldt klima-handlingsplan om metoder til at nå målet. Og det er vigtigt, for det kommer til at koste en smule ekstra at køre grønt i fremtiden, siger Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark.

Undersøgelsen viser, at danskerne gerne vil køre grønt - uanset om det er i en elbil, med biobrændstof eller brint i tanken. Konkret mener 79 procent af danskerne, at det er vigtigt eller meget vigtigt, at Danmark tager alle tænkelige løsninger til en grønnere transport i brug. På samme vis svarer 70 procent, at de er enige eller meget enige i, at Danmark bør arbejde for at gøre de benzin- og dieselbiler, der allerede kører på vejene, grønnere, indtil udskiftningen til elbiler er gennemført. Og 65 procent støtter øget regulering og krav til anvendelsen af de mere klimavenlige brændstoftyper.

Ny plan gør biler grønne

Vi køber CO2-forurenende biler
Selv om der har været kraftigt fokus på at få nedbragt trafikens udledning af CO2 er den gennemsnitlige udledning fra nye biler steget med næsten 8 pct. siden 2016. Det viser tal fra Danmarks Statistik. Årsagen er, at man i Danmark, som i resten af verden, køber større, tungere og sportsprægede biler, der ikke kører langt på literen. Samtidig fravælger danskerne i stor stil dieselbiler, selv om nye dieselbiler er 20 pct. mere effektive end de benzindrevne, og mindst lige så miljøvenlige, ifølge FDM.

Drivkraft Danmark har netop lanceret en plan for en grøn omstilling af den del af transportsektoren, der er vanskelig at elektrificere. Et af de afgørende elementer er, at man ændrer fokus fra iblandingskrav til fortrængningskrav.

- I stedet for ukritisk at blande en procentdel biobrændstof i tanken, foreslår vi, at man ser på klimaeffekten af det, vi blander i benzinen - altså et skifte fra at stille krav om iblanding til at stille krav om, hvad det, vi blander i, fortrænger af CO2. Det er helt afgørende, at vi også har en plan for de to millioner benzin- og dieselbiler, der i 2030 kører på de danske veje, og her er biobrændstoffer, flydende el, brint og biogas, der kan bruges i en forbrændingsmotor, klart en del af løsningen, siger Jacob Stahl Otte.

Det er dyrere at køre grønt, og beregninger fra Drivkraft Danmark viser, at øgede fortrængningskrav vil medføre en prisstigning på cirka 20 øre pr. liter benzin eller diesel. Den pris er danskerne villige til at betale, ifølge undersøgelsen. Mens 33 procent af danskerne er klar til at betale mere end 50 øre ekstra pr. liter for mere klimavenlig benzin, er 53 procent således klar til at betale over 10 øre mere pr. liter. 

Plan for VE-omstilling
Vejtransporten står i dag for ca. 25 procent af Danmarks CO2-udledning. I en ny plan viser Drivkraft Danmark vejen til en effektiv omstilling af den danske transportsektor og CO2-neutralitet i 2050. Heri indgår forslag om:
● Krav til producenterne vil skabe et massivt markedspres for udvikling af brændstoffer med størst mulig CO2-fortrængning til lavest mulige pris – uanset om det er biobrændstoffer, biogas, brint eller elektrofuels. Femårige delmål kan sikre en realistisk og ambitiøs vej mod 30 procent fortrængning i 2030 og 100 procent i 2050.
● Energiafgiften skal sænkes og CO2-afgiften hæves på brændstoffer, hvilket vil fremme et marked for de mest CO2-fortrængende VE-brændstoffer.
● Mere tværgående forskning og udvikling for et bedre vidensgrundlag for fremtidige politiske beslutninger om omstillingen af transport.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.124