UGENS LEDER ... om øjeblikkets værkstedskrig
LEDER
DER ER TRYK på derude i bil-Danmark her op til jul. Selv om eller måske snarere fordi der sælges så mange nye biler, skærpes konkurrencen mellem værkstederne. Mærkeværkstederne versus de fri værksteder. Igen.
LIGE I FARTEN kunne det jo så se ud om, at mange nye biler skulle resultere i travlhed på værkstederne. Men mange nyindregistreringer resulterer jo i færre reparationer og de mange servicebesøg - for nye biler skal jo serviceres - kan ikke opveje det tabte. Det mærkes især hos de frie værksteder, der normalt først får fat i bilerne, når km-tælleren begynder at vise meget.
OG NU ER krigen så nået dertil, hvor værkstedskæderne går på strandhugst hos hinanden.
MANGE FRIE VÆRKSTEDER går altså efter at sikre sig service-kontrakter på nye biler. Det går åbenbart så godt for nogle frie værksteder - i hvert fald i Skive - at det nu har fået en sammenslutning af mærkeværksteder til at stramme prisskruen for ikke at miste de ellers så lukrative kontrakter.
MEN DET ER ikke udelukkende blandt værksteder, der er krig lige nu. Også blandt forhandlere rykkes der rundt - som f.eks. blandt forhandlere i Herning. Seat-Danmark har opsagt kontrakten, hvilket har ført til opkøb. Konsoliderings-bølgen skyller med stor kraft over alt i bil-Danmark. Også i Herning.
DER ER TRYK på derude her op til jul - og jeg skal ikke have krystalkuglen frem for at konstatere, at det ikke holder op, selv om vi skriver 2020. Det gør ondt mange steder, men der vil være vindere. Lad den bedste mand vinde - de billigste og de dygtigste. For det er på lang sigt det bedste for kunderne; idet det dermed bliver bedre og billigere for dem at eje og køre bil. Og i sidste ende præcis det, der er det bedste for hele vores branche.