23948sdkhjf

Bilglædeprisen gik til Supra

Hæder til Toyotas genfødte klassiker, samt Innovationsprisen til brinbilen Hyundai Nexo og Designprisen til Suzuki Jimny.

ÆRESPRISER Ganske vist var det Tesla 3, der løb med Årets Bil i Danmark-titlen for nylig hos de danske motorjournalister. Men æresprisen, med tilnavnet Bilglædeprisen, tilfaldt Toyotas nye sportsvogn GR Supra for en fantastisk genfødsel af en japansk klassiker.

"Den er kompetent og festlig, og det er befriende, at en hybridnørd som Toyota ikke behøver gå på kompromis med klassisk køreglæde. Faktisk bliver der plads i kvoterne til sjov og ballade, når størstedelen af et mærkes biler er miljøvenlige," lyder begrundelsen for æresprisen til GR Supra fra foreningen Danske Motorjournalister.

Med baghjulstræk, en 3.0-liters rækkeseks-motor med 340 hk og et maksimalt drejningsmoment på hele 500 Nm allerede fra 1.600 omdrejninger, samt et ultra lavt tyngdepunkt, er køreglæden, og dermed også bilglæden, i dén grad sat i højsædet i GR Supra. Den genopståede sportsvogn, med den tunge arv, har indfriet alle forventninger - og mere til - og er gået rent ind i hjerterne hos de danske motorjournalister, der har testkørt den sjove og meget potente sag.

- Bilglædeprisen ved Årets Bil i Danmark er en bekræftelse på, at vi med GR Supra rammer noget helt essentielt hos den enkelte person, og at sportsvognen går direkte i hjertet og blodet på en, når man først har sat sig tilrette i sportssædet og træder på speederen. Det er således virkelig lykkedes at føre Supras tunge arv videre, hvilket må være noget af den største anerkendelse for så legendarisk en sportsvogn," siger pressechef Anders Tystrup hos Toyota Danmark A/S.

Innovationsprisen gik til Hyundai Nexo for at tage et stort skridt mod at gøre brændselscellebiler tilgængelige. Nexo fungerer utrolig godt i hverdagen, hvis man bor nær en brintstation, og den er elegant, rummelig og højteknologisk. Her begynder brintteknologien at give mening som supplement til batteridrevne elbiler, lyder begrundelsen for tildelingen af prisen.

Designprisen blev givet til Suzuki Jimny - fordi design ikke behøver handle om smukke, dynamiske og sportslige linjer. "Suzuki Jimny er så fed og hudløs ærlig i sit design, at man får lyst til at eje den, selvom man intet har at bruge den til. Jimny får alle til at smile, Jimny gør glad", lyder begrundelsen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109