Risiko for skrotkaos med nye regler efter nytår
ÆLOVÆNDRING Siden årsskiftet har bilforhandlere og værksteder, der tager imod biler til skrotning, skullet registrere aftaler digitalt med godkendte autoophuggere for at kunne tage imod skrotbiler. Men få dage efter årsskiftet har blot fem forhandlere registreret en aftale, og det kan give problemer i det nye år, skriver Miljøstyrelsen i en pressemeddelelse.
Overgangen til digitale skrotningsattester fra 1. januar 2020 betyder, at aftaler mellem autoophuggere og forhandlere eller værksteder, der tager imod biler til skrotning, skal registreres i det nye digitale system kaldet DUS (Digitalisering af Udbetaling og Skrotningsattest). Hvis aftalerne ikke bliver registreret, kan forhandlere og værksteder nemlig ikke starte en skrotningssag.
Ændringen skal medvirke til, at flere skrotbiler bliver håndteret og registreret korrekt. Den skyldes ikke mindst auto- og ophuggerbranchens kritik af, at for mange såkaldte ”sortskrottere” håndterer og eksporterer skrotbiler.
- Det er kun godkendte autoophuggere, der kan registrere forhandlere og værksteder i systemet. Derfor opfordrer vi bilforhandlere og værksteder til at få aftalerne registreret i samarbejde med den autoophugger, de samarbejder med, så de ikke risikerer at brænde inde med skrotbiler her i det nye år, fortæller Anne Elizabeth Kamstrup, kontorchef i Miljøstyrelsen.
Enkel registrering
Den gode nyhed er, ifølge Miljøstyrelsen, at det er enkelt at oprette og registrere en aftale i det digitale system, som siden årsskiftet skal ske i det digitale system via virk.dk.
- Det er heldigvis ligetil at registrere aftalen i det nye digitale system. Alt man skal gøre som autoophugger er at gå ind i det digitale system, vælge ”ny forhandler”, indtaste forhandlerens navn eller CVR-nummer samt telefon og e-mail på forhandleren eller værkstedet og klikke godkend, forklarer Anne Elizabeth Kamstrup.
Når aftalen er oprettet, vil forhandleren eller værkstedet modtage en anmodning, som skal bekræftes med en medarbejdersignatur på virk.dk. Når aftalen er bekræftet, vil forhandleren eller værkstedet fremgå i systemet som ”Forhandlere”.
Måske-salg eller skrotningssag
Som noget nyt har Miljøstyrelsen indført en forsøgsordning, en såkaldt ”måske salgs”-ordning, som åbner op for, at forhandlere kan forsøge at sælge bilen videre, hvis forhandleren vurderer, at bilen er på grænsen til at være en skrotbil.
- Med ordningen kan forhandleren oprette sagen på to måder, når de tager imod en bil. Enten som en skrotningssag, hvis bilen skal direkte til skrotning, eller som en ”måske salg”-sag, hvorefter forhandleren kan forsøge at sælge bilen inden for en frist på seks måneder, fortæller Anne Elizabeth Kamstrup.
Lykkes det ikke forhandleren at sælge bilen inden for tidsfristen, skal den registreres som skrottet, hvis skrotningsgodtgørelsen skal udbetales. Ved en måske-salgssag giver bilejeren forhandleren lov til at sælge bilen videre og fraskriver sig dermed skrotningspræmien. I begge tilfælde skal den senest registrerede ejer af bilen bekræfte med NemID.