UGENS LEDER - ... om de frie værksteders udfordringer
LEDER
NU HAR VI så taget hul på det nye årti - og hvad kommer der så efter de buldrende 10’ere? Lige her og nu tyder meget på, at salget af nye biler ikke har mistet pusten. Og det har leasing heller ikke; forudsigelser peger på fortsat kraftig stigning i privatleasing og at det høje niveau i firmaleasing fortsætter.
DERTIL KOMMER UDSIGTEN til nye ejerformer plus det store åbne spørgsmål - hvad sker der, når elbilerne kommer for alvor?
ALT DETTE STILLER de frie værksteder i en drilagtig, ja, nogle formulerer det en kritisk situation: Hvordan fastholder og gerne udvider de deres markedsandel?
LIGE NU I denne januar er der mangel på arbejde på mange frie værksteder. Hvad grunden mon kan være, blæser for mange i luften. Nogle siger, at vi mangler en ordentlig omgang sne til at sætte gang i reparationsarbejdet - og salg og skift af vinterdæk i øvrigt. Andre mener, at det måske skyldes, at der fortsat er usikkerhed om de kommende priser på elbiler og at det smitter af på lysten til at vedligeholde den gamle bil Og atter andre funderer over, om ikke 2019 nok bliver et bump på vejen.
MEN DET HOLDER jo ikke, at en afgørende del af den store autobranche bare sidder og venter på snevejr og at en kommission, der arbejder med fremtidens registreringsafgifter. Situationen kræver på anderledes konsekvent handling.
HER BARE NOGLE forslag: At de frie værksteder bliver mere aggressive på service-aftaler, at de går efter aftaler med leasingselskaber og på længere sigt, at de sikrer sig, at bilejerne ejer data til deres biler og i øvrigt får en strategi for fremtiden med elbiler - det kunne være at satse mere på også at handle med biler og tage nogle af de outsourcede opgaver tilbage.