23948sdkhjf

Skrotpulje genåbner

Ejere af ældre dieselbiler kan nu igen i en kort periode få en forhøjet skrotningsgodtgørelse.

SKROT Fra 24. februar 2020 hæves skrotningsgodtgørelsen midlertidigt for dieselbiler, indregistreret første gang før 2006, til 5.000 kroner mod de 2.200 kroner, der normalt gives i skrotningsgodtgørelse for person- og varebiler.

Regeringen har afsat 26 millioner kroner i dieselpuljen, som udbetales efter først-til-mølle. Det betyder, at forhøjelsen af skrotningsgodtgørelsen til 5.000 kroner falder bort, i det øjeblik puljen er brugt. I det tilfælde får ansøgeren udbetalt den almindelige skrotpræmie på 2.200 kroner.

Den særlige pulje til udbetaling af forhøjet skrotningsgodtgørelse på ældre dieselbiler er kun åben for ansøgninger i en begrænset periode og lukker senest 31. marts 2020. Derfor gælder det for dieselbilsejerne om at være hurtige.

Puljen blev opbrugt på meget kort tid, da den var åben i 2019. Miljøstyrelsen forventer, at det kommer til at gøre sig gældende igen, når puljen genåbner. Det bliver formentligt et spørgsmål om få uger, før puljen er brugt op.

Ophuggeren udleverer attest
Hvis man ønsker at skrotte en bil, skal den afleveres hos en godkendt ophugger. Hos ophuggeren udfyldes en diesel-attest sammen med en traditionel skrotningsattest, og begge papir-attester sendes derefter samlet til Miljøordning for Biler.

For at have ret til en skrotningsgodtgørelse på 2.200 eller 5.000 kroner, skal bilen være afmeldt i Motorregistret. Bilejere kan med fordel kontakte en godkendt autoophugger, som kan hjælpe med afmelding.

Kaldes for uambitiøst
AutoBranchen Danmark mener, det er klogt at hæve skrotgevinsten. Men 5.000 kr. er alt for lidt, og den samlede pulje penge på området er mere end halveret i forhold til en lignende pulje, der kørte i starten af 2019, lyder kritikken fra Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark:

- Skrotpræmien bør gøres permanent, og puljebeløbet bør gøres markant større. Den nye ordning rummer blot 26 mio. kr. I starten af 2019 øremærkede man 67 mio. til en lignende ordning, der hurtigt blev udtømt. En grøn omstilling af vores bilpark kræver gevinster i begge ender for forbrugerne. Både når de køber en grønnere bil, men også når de vælger at sende den gamle og udtjente bil til skrot.

Hun peger på, at for at få fingrene i præmien skalbilen være ældre end 2006. Tal fra bilstatistik.dk, der samler alle tal over den danske bilpark, viser, at der findes mindst 150.000 dieselbiler, som er indregistreret før 2006 i Danmark. Den nye pulje svarer ifølge Miljøstyrelsen til udbetaling for omkring 9.000 dieselbiler.

- Ergo er der meget lang vej, hvis vi skal fjerne de mest forurenende biler fra de danske veje. Derfor er størrelsen af puljen uambitiøs, lyder det fra Gitte Seeberg.
Desuden gør Gitte Seeberg gældende, at moderne dieselbiler fra efter 1. januar 2011 er omfattet af den såkaldte Euro 5-norm og er alle fra fabrikken udstyret med partikelfilter (DPF).

- Den største miljøgevinst hentes dermed ved at få fjernet dieselbiler fra før 2011. Derfor bør puljen udvides, så vi giver en økonomisk gevinst for at få de biler væk fra vejene, siger hun.

Om dieselpuljen

• Dieselpuljen åbner 24. februar 2020, og fortsætter indtil midlerne er opbrugt – eller senest til 31. marts 2020.
• Skrotningsgodtgørelsen på 5.000 kroner udbetales efter først-til-mølle.
• Der er afsat 26 millioner i 2020 til puljen til dieselbiler, indregistreret første gang inden 1. januar 2006. Bilerne skal også overholde gældende regler for udbetaling af skrotningsgodtgørelse.
• Det svarer til udbetaling af godt 9.000 forhøjede skrotningsgodtgørelser.
• I 2019 blev der skrottet ca. 23.000 ældre dieselbiler som følge af ordningen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.146