Sådan tjekkes tryksensor til udstødnings-systemet
PARTIKELRENS Reduceret trækkraft eller nødprogram i bilen kan skyldes problemer i udstødningssystemet. Leverandøren Triscan har i sit efterhånden meget omfattende sensorprogram igen fået et nyt medlem, idet der nu er føjet en 14. produktgruppe til sensorfamilien - den vigtige differenstryksensor med mere end 60 referencer i OE-kvalitet, oplyser leverandøren.
Differenstryksensorer bruges på dieselmotorer med dieselpartikelfiltre til at bestemme trykforskellen mellem udstødningsgas-indløbet og udløbet af dieselpartikelfilteret.
Kombineret med information om for eksempel udstødningstemperatur, motorhastighed og luftstrøm bestemmer køretøjets motorstyring via ECU’en, hvornår der skal startes en regenereringsproces af filteret, hvor den akkumulerede sod brændes af.
Systemerne, som differenstryksensorerne indgår i, benævnes forskelligt afhængigt af, hvem bilproducenten er. Blandt tyske producenter benyttes betegnelsen DPS (Diesel Particel Filter), blandt franske producenter FAP (Filtre à Particules) og blandt de japanske producenter DPD (Diesel Particulate Defuser).
Spændingen stiger
Differenstryksensorens elektroniske kredsløb er udstyret med en tryksensor, der adskiller to kamre inde i DPS-sensorhuset. Trykføleren genererer et spændingssignal mellem 0 og 5 volt. Udgangsspændingen stiger, når trykforskellen øges.
På alle typer differenstryksensorer måles indgangstrykket altid via en slange, der forbinder sensoren til filtrets indløb. Udløbstrykket måles enten som omgivelsestrykket via et hul i sensorhuset eller via en slange, der er tilsluttet filterets udløb.
Vanskelig diagnose
- Det er ikke ualmindeligt, at en defekt differenstryksensor medfører reduceret trækkraft eller periodisk får motoren til at gå i nødprogram under kørsel. Og det er desværre heller ikke altid, at der i den forbindelse lagres fejlkoder - og hvis der gør at de så direkte peger i retning af differenstryksensoren, fortæller Thomas Fuglsang Andersen fra Triscan.
Blandt forskellige modeller fra Citroën, Fiat, Peugeot og VAG vil der for eksempel ofte blot blive lagret en fejl P2002, der indikerer partikelophobning/manglende effektivitet i dieselpartikelfilteret, selvom det i virkeligheden er differenstryksensoren eller forbindelsen til denne, der er defekt.
- Når der udelukkende kan udlæses en fejl P2002, er det i hovedreglen altid en god idé at kontrollere stik- og ledningsforbindelserne til differenstryksensoren samt tilslutningsslangerne for tilstoppelse. Kontrollér også differenstryksensoren for kondensvand. Dette gælder særligt ældre varevogne af typerne Boxer, Ducato og Jumper, lyder rådene fra Thomas Fuglsang Andersen.
Hvis gennemgangen af ovenstående ikke afslører nogen form for problemer, bør der udføres en kontrol af differenstryksensoren under kørsel ved hjælp af en tester.
Lagres ingen specifik fejlkode for en defekt differenstryksensor, kan man afgøre, hvorvidt en udskiftning af sensoren eller dieselpartikelfilteret er nødvendig.