23948sdkhjf

Corona-status fra den danske autobranche (11. marts)

Der køres fortsat reservedele ud til værkstederne, idet der endnu ikke udsolgt af hverken biler eller reservedele melder otte af den danske autobranches centrale aktører.

CORONAEFFEKT - Vi har ikke nogen syge. Og vi mangler ikke dele - endnu.

Det er den typiske melding fra i alt otte forskellige firmaer i den danske autobranche, som Motor-magasinet har talt med.

Autogrossisterne

Sammenfattende er f.eks. adm. direktør Sven Krisenstensen, FTZ’s melding:

- Vi har ingen corona-smittede, men vi har dog, for en sikkerheds skyld, bedt to af firmaets i alt 1100 ansatte om at blive hjemme. Men ingen af de to er altså smittede.

- Vi har endnu ingen mangel på leverancer. Det går, som det skal - og det gør salget også, forsikrer Sven Kristensen. Men han tilføjer:

- Der kan dog komme til at mangle dele fra Kina. Jeg har i dag forstået (tirsdag, red.), at Kina har kaldt mange tilbage på arbejde i et forsøg på at dæmme op for mangel. Med hensyn til reservedele fra Italien - vi har jo blandt andet Pirelli-dæk og Brembo-bremser på programmet - er der er ikke noget at mærke endnu.

Tilsvarende fortæller Niels K. Skak, der er direktør hos landets anden store grossist, au2parts:

- Hvad angår bemanding har vi ikke nogen syge. Og vi har ikke en mangelsituation lige nu; og det gælder også reservedele fra Norditalien. Men spørgsmålet er jo hvor længe.

- Værkstedsmaskiner kommer jo typisk fra Norditalien; men heller ikke her er der mangel lige her og nu.

Værkstedskæderne

Steen Haugaard Fransen er direktør for værkstedskæden Quick-Pot. Han forklarer:

- Vi har aflyst et enkelt kursus; ellers har corona endnu ikke haft konsekvenser for hverdagen på vores værksteder.

- Men når det kommer til reservedele, kan vi ikke mærke noget endnu. Men det kan komme, ingen tvivl om det, spørgsmålet er dog hvornår.

Dækbranchen

Kenneth Saust er direktør for dækfirmaet Yokohama. Den generelle melding fra den danske dækbranche er, at der her og nu ikke er mangel på dæk, vurderer han. Konkret oplyser Saust, at firmaet ikke har været ramt at sygdom, ligesom øjeblikkets salg ikke er påvirket.

- Vores produktion i Asien kører normalt, og vi får de varer, vi har brug for. Men situationen kan naturligvis ændre sig på sigt, siger Kenneth Saust på Motor-magasinets henvendelse.

Bilimportørerne

Lene Mejdal Iversen, PR-koordinator hos Kia Import Danmark AS, forklarer om de koreanske biler:

- Jeg ved, at en af vores fabrikker i Korea har været lukket ned et par dage, da en enkelt medarbejder var blevet testet positiv for COVID-19. Alle medarbejdere, der havde været i kontakt med den smittede, blev efterfølgende testet negative, men blev sat i karantæne indtil man var sikre på, at de var gået fri. Fabrikken åbnede igen den 2. marts, og der er ingen ændring i leveringer fra Korea.

- Både Kina og Sydkorea har, mig bekendt, set toppen af corona-konsekvenserne, så vi forventer heller ikke fremadrettet, at leveringstiderne vil ændre sig. Leveringen fra Slovakiet er også helt normal.

Den koncern, der umiddelbart er i størst fare, er FCA med Fiat.

- Ja, Fiat er jo fra Norditalien, men vi har endnu ikke leveringsproblemer med hverken biler eller reservedele, forklarer den danske importørs PR-ansvarlige Jonas Lichtenberg. Der er dog mange hos Fiat, der er karantæneramte og derfor arbejder hjemmefra, men det har altså ikke givet problemer endnu. Men altså: Ingen mangel lige nu - men hvis det ender med, at alle Europas grænser lukkes, så lastbiler ikke må køre, kan situationen jo ændre sig.

Hos landets to største importører, Semler med bl.a. Volkswagen og Audi samt Interdan med f.eks. Peugeot og Opel, er meldingerne enslydende. Semlers PR-ansvarlige, Britt Stellinger, oplyser, at hun ikke er bekendt med mangel på hverken biler til forhandlerne eller reservedele til værkstederne. Helt tilsvarende oplyser Hanne Langsig Sørensen, PR-ansvarlig for Interdan, der importerer bl.a. Peugeot, Citroen og Opel.

Artiklen er en del af temaet Corona og konsekvenserne.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111