Lederen: Undgå corona-panik!
LEDER
DU HAR ANSVARET for et værksted. Måske med seks mand under liften. Hvad gør du, hvis to af dem er karantæneramte næste uge? Eller fem for den sags skyld. Biler lader sig jo ikke reparere med en pc fra en hjemmearbejdsplads. Så der skal pludseligt sorteres blandt kunder, der skal have repareret bremser eller monteret nye dæk. Hvilke vil du så afvise?
DET ER ET helt centralt spørgsmål, der kræver omtanke og ansvarsbevidsthed. For pludseligt kan dette at servicere og reparere biler komme til også at handle om trafiksikkerhed.
HVORDAN ALLE I virksomheden bør agere, for at undgå smitte, fremgår af Sundhedsstyrelsens anbefalinger. Så vidt den del af den samlede problematik. Værre kan det blive med reservedele.
HOS LEVERANDØRERNE AF både biler og reservedele meldes der foreløbigt, at lagrene er fyldt op! Jeg har i ugens løb talt med mange aktører; grossister, værksteder og importører. Og alle siger de som med én stemme: "Ja, vi har lagre - så længe det varer!"
DERFOR ER PLANLÆGNING af worst case en opgave, der kræver handling ude i samtlige firmaer i vores branche. For at undgå kaos blandt kunder, så vi skal påtage os det ansvar, der hviler på os. Men også for at afbøde risikoen for et alt for stort fald i omsætningen og indtjening.
FLERE PEGER PÅ, at corona er et dobbelt problem; et helbredsmæssigt problem og et økonomisk problem. For at afbøde begge dele mest muligt er der behov for at have en plan parat. Og som virussen udvikler sig, kan det ikke vente til næste uge. Det er her og nu i ordenes egentlige betydning.
I ANLEDNING AF den helt ekstraordinære situation har vi åbnet alle artikler om corona, så alle kan få adgang til at blive informeret som konsekvenserne for vores branche.
Kilde: I
Artiklen er en del af temaet Corona og konsekvenserne.