23948sdkhjf

Digitale løsninger vinder frem på de frie værksteder

Næsten 1700 ud af Dansk Bilbrancheråds knap 2000 medlemmer anser digitalisering som vigtigt eller meget vigtigt, viser medlemsundersøgelse.

FORMANDSMØDE Digitalisering, serviceaftaler, loyalitetsmåling og lærlingekampagnen Tun din Fremtid var på agendaen til Dansk Bilbrancheråds formandsmøde anno 2020 den 7. marts.

Tågen lå tæt over Hotel Koldingfjord fra morgenstunden, men næsten symbolsk brød solen igennem i takt med, at Dansk Bilbrancheråds mange lokalforeningsformænd ankom fra hele landet til det årlige formandsmøde.

- Velkommen til jer alle, lød det fra Dansk Bilbrancheråds landsformand Henrik Pedersen, som lovede de knap 60 deltagere en lørdag med en tæt pakket agenda.

Digitalisering er en vigtig konkurrenceparameter for alle bilvirksomheder, der i stadigt stigende omfang bliver digitale.

Knap 75% af Dansk Bilbrancheråds medlemmer føler sig klædt ret godt på til at håndtere it i dagligdagen. De fleste bruger kædernes it-løsninger inden for eksempelvis onlinebooking og regnskabsstyring, og derfor er det de færreste, der ønsker yderligere bistand fra Dansk Bilbrancheråd til digitalisering.

Samarbejde om serviceaftaler
Serviceaftaler fylder mere og mere i bilbranchen. Der er en klart øget tendens til, at nye biler sælges med en tilknyttet serviceaftale, og det er et lukrativt forretningsområde, som de frie og mærkeuafhængige værksteder skal have en større bid af.

Softwarefirmaet Omnicar opgave sidste år sit produkt til digital administration af serviceaftaler. Dansk Bilbrancheråd har derfor måttet finde en afløser, og det er nu lykkedes.

- Vi er tæt på at have en erstatning for Omnicar i hus. Leverandøren hedder Holco, og deres SAM-løsning kan det samme og lidt mere end Omnicars kunne, siger Erik S. Rasmussen, direktør, Dansk Bilbrancheråd.

Holcos SAM (Service Agreement Management) har en mere detaljeret tilgang til, hvad den enkelte bil skal have lavet. Flere af de tilrejsende formænd bruger allerede Holcos løsning og siger med begejstring i stemmen: "Supernemt at bruge", "fastholder kunderne", "loyalitet" og "penge i kassen hver måned."

Tun din Fremtid
Status for lærlingekampagnen Tun din Fremtid redegjorde Dansk Bilbrancheråds næstformand Henrik Hansen for.

- Der har været udfordringer med at få økonomien til at hænge sammen. Især de større aktører i branchen har været tilbageholdende med at bakke op om projektet, men det går fremad og alt tyder på, at vi kan skyde kampagnen i gang til maj, siger Henrik Hansen.

Mange vil gerne...
Efter frokost gik Finn Jørgensen tidligere formand for DBR Vendsyssel og ekstern konsulent på projekt "øget aktivitetsniveau i Lokalforeningerne" på talerstolen. Aktivitetsniveauet er dalet mærkbart i lokalforeningerne, og det skal der ændres på.

- Næsten alle steder har det været formanden, der har lavet stort set det hele, og der kommer ikke til at ske ret meget, når det er sådan, fortæller Finn Jørgensen.

Men projektet har medvind, og senest har DBR Aalborg haft succes med et arrangement, hvor der mødte ikke færre end 110 deltagere frem.

Inden landsformand Henrik Pedersen bød deltagerne farvel og tak midt på eftermiddagen, fortalte han om et nyt og meget lovende tiltag fra Undervisningsministeriet.

- Ministeriet har pålagt Studievalg Danmark at vejlede om både erhvervsuddannelserne og de gymnasiale uddannelser, og det er jo præcis, hvad vi har efterlyst i efterhånden mange år.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.22