UGENS LEDER - ...om vores skæbnefællesskab
LEDER
LIGE NU HAR ingen i vores branche det samlede overblik over skaderne som følge af corona - ud over, at det gør ondt de fleste steder. Afgrænsede opgørelser og analyser viser dog, at i hvert fald en række brugtvognsforhandlere har et ok salg, og at en række værksteder lider knap så meget; der, hvor der skiftes til sommerhjul, er der ligefrem travlt.
DET SAMME kan ikke siges om nyvognsforhandlerne. Og i første omgang afslog politikerne at hjælpe på forhandlernes likviditet ved at udskyde indbetalingen af tilbageholdt registrerings-afgift.
SÅ NU VENDER forhandlere i Bilbranchen under DI sig til importørerne. Her i avisen fremsætter formand Peter Kjærsgaard i alt fem ønsker, der hver især vil kunne afhjælpe den øjeblikkelige likviditetskrise hos mange forhandlere.
FRA IMPORTØRSIDE OMTALES forslagene som fornuftige og to importører, Toyota og Interdan med i alt fem bilmærker melder, at de allerede har gennemført en række ændringer, der skal reducere omkostningerne hos forhandlere. Hvad det mere præcist handler om, ønsker importørerne ikke at oplyse.
OM IMPORTØRERNE KAN løse forhandlernes likviditetsproblem her og nu er forskelligt fra mærke til mærke. Men jeg minder om, at branchen jo består af en række af forbundne kar - her fabrikker, importører og forhandlere. Og senere værksteder og grossister.
DET EFTERLADER BRANCHEN i et skæbnefællesskab - uden den ene er der ikke den anden. Derfor vil det klæde importører - og dybest set også være forretningsmæssig rettidig omhu - at hjælpe, hvor de kan. Efter et stadigt stigende bilsalg siden finanskrisen i 2008 og de officielle regnskaber at dømme, har i hvert fald nogle importfirmaer noget at stå imod med.
VI MÅ STÅ sammen hver for sig, siger vi i øjeblikket. Det gælder også os i bilbranchen.
Artiklen er en del af temaet Corona og konsekvenserne.