Rullende pladeværksted vil være landsdækkende
RKS Pladeteknik har alt i skadesværktøj i varevognen og oplever stor efterspørgsel fra værksteder, der ser fordele i at holde skadede biler hjemme og overlade opretning og Autotaks til en specialist.
ALTERNATIVT Der er penge og mindre bøvl for landets værksteder i at lade en mobil karrosseritekniker komme på besøg og klare kundernes svære, større eller indviklede bilskader. 38-årige Rune Pedersen fra Tønder i Sønderjylland har indrettet en varebil med alt i svejse- og opretterudstyr fra Olego og startede i februar sin mobile virksomhed RKS Pladeteknik.
Værksteder kan se fidusen
Motor-magasinet mødte Rune Pedersen på opgave hos Automester-værkstedet KJ Autoteknik i Aalborg, der ikke selv ville binde an med en kundes skadede Ford-varebil. Faktisk var Rune Pedersen booket til tre dages arbejde i det nordjyske, hvor flere værksteder havde samlet skader sammen til reparation.
- Værkstederne kan sagtens se fidusen i at lade mig komme forbi. Det koster ikke værkstedet noget at have mig til at lave en opgave, da forsikringen betaler min løn. Til gengæld kan værkstedet holde resten af arbejdet hjemme, med af- og påmontering, reservedelsfortjeneste og samarbejdsprovision fra autolakereren, i stedet for at lade denne del af forretningen gå til et større skadesværksted ude i byen - som jeg i øvrigt hører ofte er besværlige at samarbejde med, siger Rune Pedersen. Det er især aktuelt i denne corona-tid.
Han takker kun nej til store bænkskader med opretning, der ikke kan klares med hans mobile værktøjsvogn. Og så betinger han sig en lift, passende sikkerhedsindretning og nok plads at kunne arbejde på de steder, han besøger. Udgangspunktet er, at han skal være selvforsynende med værktøj og ikke besvære værkstederne med at låne.
Modtræk til servicekontrakter
Som udlært mekaniker tog han nogle år senere uddannelsen som karrosseritekniker som 29-årig voksenlærling - med 12 i gennemsnit fra College 360, og ansvaret for pladeafdelingen allerede som lærling hos mærkeværkstedet Bil & Co. i Haderslev med Toyota, Fiat og Mitsubishi.
- Jeg har arbejdet en del steder som karrosseritekniker og kan se, at der kan tjenes gode penge på skadesarbejde - faktisk har pladeværkstedet flere steder holdt hånden under samme virksomheds underskudsgivende mekaniske værksted. Især mange frie værksteder er først nu ved at finde ud af, at der kan være penge i karrosseriarbejde som modtræk til mærkeværkstedernes servicekontrakter. Jeg anser faktisk også mig selv lidt som en håndsrækning for værksteder i nød, siger Rune Pedersen.
I kroner og øre definerer han forskellen for værkstederne, ved at holde arbejde inhouse, til at være 30-40 procent af en skades forsikringsopgørelse i stedet for blot 10 procent, der typisk er provisionen fra et skadesværksted, der får bilen overleveret i stedet.
- Desuden taber værksteder lidt ansigt overfor kunderne, hvis kunden kommer forbi efter et par solbriller i bilen og finder ud af, at den faktisk er sendt videre - de kan ikke forstå, at "deres" værksted ikke er dygtige nok til også at kunne håndtere alle slags skader, også de lidt større, siger Rune Pedersen.
3000 skadesrapporter bag sig
Han oplever allerede, at flere også vil bruge ham til taksering og udfyldelse af skadesrapporter, på baggrund af hans næsten 10 år som karrosseritekniker med fuld fod på Autotaks.
- Forsikringsselskaberne ringer jo kun, hvis der er skrevet for meget på en skade - ikke hvis værkstederne har glemt noget, siger Rune Pedersen. Han har desuden set "urgamle" timepris-aftaler, der ikke har været forhandlet i årevis.
- Værkstederne skal kræve lønforhandling med forsikringsselskaberne hvert andet år, så afregningen matcher værkstedets timeløn. Selskaberne skal forstå, at uden os mekanikere, pladeteknikere og autolakerere er de ingenting, mener Rune Pedersen.
Med omkring 3000 skadesrapporter bag sig sørger han i øvrigt for, at også autolakereren i processen får, hvad han skal have - for mange værksteder glemmer at få en masse ting på rapporten, der også vedrører maleren. Desuden sørger Rune Pedersen for at slibe alle skader ordentligt ned og grovspartle korrekt inden aflevering.
Laver også genopbyggere
RKS Pladeteknik har lige lavet en aftale med Tønder Auto om fast reparation af større skader. For DK Autoophug laver Rune Pedersen genopbygningsbiler, der ellers var blevet kørt til Tyskland.
- En af de større skader, jeg lavede, var en Suzuki hos Bakke Biler til 51.000 kroner i opgørelse, hvoraf jeg fik de 16.000 som forsikringsbetalt opretningsarbejde - Bakke fik 35 procent af resten. Så jo, de godtede sig vist, smiler Rune Pedersen og tager sin telefon; en fjerde arbejdsopgave i Nørresundby tikkede lige ind, inden køleren på varevognen kan vendes mod hjemstavnen, med et enkelt stop hos Bilforum Herning på vej sydover.