Grønnere dæk-mærkning vedtaget i EU
Nye dækmærkater fra 2021 skal mindske CO2-udledningen markant og spare bilejere og miljøet tonsvis af brændstof.
REGLER Europa-Parlamentet gav onsdag grønt lys til ny mærkning af bildæk, som skal hjælpe bilejere med at vælge dæk efter brændstofeffektivitet, vådgreb og støjniveau. Målet er at mindske CO2-udslip med 10 millioner tons årligt. Ordningen vil være klar fra maj 2021, oplyser Europa-Parlamentets danske pressetjeneste.
Besparelse for forbrugerne
Den nye fælles EU-mærkning af dæk kommer til at ligne den energimærkning, der findes på hårde hvidevarer og vil have information om brændstofeffektivitet på en skala fra A til G. På den måde vil man som forbruger have lettere ved at træffe miljørigtige valg på et oplyst grundlag.
Ifølge beregninger fra Europa-Parlamentet vil den nye mærkning spare bilejerne for 2,8 milliarder euro om året på deres brændstofforbrug. Men da mærkerne også vil have information om vådgreb og støjniveau, vil det også give øget sikkerhed og mindske støjforurening. Med tiden vil mærkningen blive udvidet, så den også indeholder information om sne- og isgreb, kilometertal og slid.
Mærkerne skal være klart synlige for forbrugerne i alle situationer, hvor der sælges dæk, også online, og skal have en QR-kode, så de let kan scannes.