Kritik af udfasning af hjælpepakker
CORONA Den økonomiske ekspertgruppe, der rådgiver regeringen under coronakrisen, har onsdag anbefalet, at alle støtteordninger til erhvervslivet som udgangspunkt afskaffes fra den 8. juli 2020. I stedet skal erhvervslivet genoprettes gennem øgede likviditetsordninger.
AutoBranchen Danmarks adm. direktør, Gitte Seeberg, mener, at det forslag kan få alvorlige konsekvenser for de danske bilforhandlere.
- Hvert femte medlem af AutoBranchen Danmark påpeger i en medlemsundersøgelse, at de er i risiko for at gå konkurs inden for et år med de nuværende hjælpepakker. Hvis hjælpepakkerne udfases den 8. juli, vil det betyde flere konkurser blandt bilforhandlere, lyder advarslen fra siger Gitte Seeberg.
Kattelem tilføjet
Ekspertgruppen har dog indbygget en lille kattelem til de virksomheder, der rammes forskudt af Covid-19-krisen. Her foreslås der, at disse virksomheder måske skal kunne modtage kompensation for faste omkostninger i august til oktober.
Udvalget skriver i sin anbefaling:
»Det er vurderingen, at hjælpepakkerne bedst udfases ved, at balancepunktet flyttes fra direkte støtte over mod likviditets-, låne- og garantiordninger. Det kan opnås med en mere gradvis normalisering af betalingsfristerne for moms og indkomstskatter, ligesom behovet for at justere på låne- og garantiordningerne bør overvejes.«
- Vi mener, det vil være et godt tiltag. Vi har i månedsvis påpeget over for regering og folketing, at hjælpepakkerne netop ikke tager hensyn til virksomheder med en lang leveringstid, hvor betaling først falder ved levering. Det er et stort problem ved salg af nye biler, hvor der ofte er flere måneders leveringstid – især under Covid-19, hvor bilfabrikkerne har været lukket i ugevis. Derfor oplever bilforhandlerne først det reelle tab langt efter 8. juli, hvor de få solgte biler under Covid-19 bliver leveret og betalt, siger Gitte Seeberg. Hun understreger, at AutoBranchen Danmark flere gange har påpeget problemet overfor regering og folketing:
- Når vi har påpeget problemet med leveringstid over for politikerne, har vi fået at vide, at en forlængelse af hjælpepakkerne skal løse det problem. Nu står vi over for en afskaffelse af hjælpepakkerne, så jeg vil på det kraftigste opfordre til, at der findes en løsning for virksomheder, der opererer med en lang leveringstid. De bør fortsat kunne modtage kompensation.
Det store problem for autobranchen er et styrtdyk i efterspørgslen på nye biler kombineret med dyre varelagre. Derfor mangler bilforhandlerne likviditet.
AutoBranchen Danmark har derfor på linje med eksempelvis Bilbranchen DI foreslået, at betaling af registreringsafgiften udskydes i mindst seks måneder for at sikre den nødvendige likviditet.
Gitte Seeberg noterer sig, at ekspertgruppen netop fremhæver likviditetsordninger som en del af udfasningen af hjælpepakkerne.
- Det er godt, at ekspertgruppen har fokus på, at likviditet er en mangelvare i mange brancher. I autobranchen vil en udskydelse af betaling af registreringsafgift være det bedste værktøj. Risikoen er meget lille for staten pga. en høj sikkerhedsstillelse, og det vil give bilforhandlerne en større mulighed for at drive deres forretning på markedsvilkår igen, udtaler Gitte Seeberg.
Regeringen nedsatte 14. maj en økonomiske ekspertgruppe, som skal rådgive regeringen om coronakrisens økonomiske aspekter. Gruppen består af professor Torben M. Andersen, der er formand, samt professorerne Michael Svarer og Philipp Schröder, som alle er blandt Danmarks førende økonomer.